42 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022
ECO VERKENNINGSVLUCHT Door: David Bakels – Fotos: ZeroAvia/Air BP
zicht economisch voordelig. Elektromotoren zijn grof gezegd weinig
meer dan een stator, rotor en een regelaar. ZeroAvia stelt dat hun moto-
ren 90% minder onderhoud en daarom 75% minder onderhoudskos-
ten kennen, bij 60% minder operationale verbruikskosten. Momenteel is
er in vergelijking met ‘fossiele’ motoren wel nog een mindere endu-
rance, maar die zal over enkele jaren op 100% zitten.
‘EEN MUST…’
Officiële ramingen voorspellen in de komende tien jaar een groei van de
luchtvaart en daarmee toename van broeikasgassen van 5-10%. Terwijl
er tussen 2040 en 2050 zelfs sprake zal zijn van een toename van 35 á
50%. De luchtvaart is zich daar al langer van bewust en vandaar dat er –
in het eigen belang – grote inspanningen worden geleverd om tot een
schonere manier van vliegen te komen. Terwijl er in alle communicatie
door vliegtuigfabrieken en ook operators reeds termen als ‘een must’,
‘ethiek’ en ‘verantwoordelijkheid’ worden gebezigd.
TUSSENOPLOSSING
Wat betreft het beperken van een groeiende milieuschade: dat lukt
met conventionele SAF ook niet echt. Want het verbranden van ‘groene’
vetten en resten in al of niet aangepaste jet-engines brengt net zo
goed CO2- en NOx-uitstoot teweeg. En trouwens ook de als schadelijk
geldende condensvorming (‘vliegtuigstrepen’) in de lucht. Bovendien
is het bij SAF nog zeer de vraag of er voldoende ‘organische vetten’
(yellow-grease) of planten-/bosbouwresten voorhanden zullen zijn
voor de benodigde volumes. Het bijmengen van bijvoorbeeld syn –
th etische brandstof, zoals inmiddels optioneel voorgesteld, is feitelijk
een lapmiddel. SAF moet dan ook als een tussenoplossing worden ge-
zien.
KORTE ‘TIME-TO-MARKET’
De e-SAF-optie is wat ons betreft nu de meest aannemelijke en daarbij
relatief snel operationeel te maken optie om tot een schonere luchtvaart
te komen. Al geldt ook hier dat wat er vandaag als doorbraak wordt ge-
zien wellicht morgen alweer achterhaald is. ZeroAvia zal de komende tijd
in ieder geval alle fixed wing turboproptoestellen van De Havilland Air-
craft of Canada uitrusten met ZA 2000-motoren. Omdat dit de certifice-
ring gemakkelijk maakt is er volgens de geleerden een sterk verkorte
‘time-to-market’ tijd. En kan er dus ook snel commercieel gevlogen wor-
den.
ZA 2000-motoren voor De Havilland Aircraft of Canada turboprops.
40-41-42_zeroaviaesaf.indd 42 18-01-2022 09:12