PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022 39
Onveranderd bleef de 315 pk sterke zescilinderaandrijving. Volgens Cirrus
zijn bij de G6 SR-varianten echter een aantal aerodynamische verfijningen
doorgevoerd die het toestel nog sneller maken. Daarvoor werden onder
meer de wielkappen opnieuw ontworpen zodat deze nog nauwer aanslui-
ten op de wielen. Ook werden de oppervlaktes van de vleugels en staart-
vleugels ‘slanker’ gemaakt en werden ook de naden tussen de TKS-ijsbe-
strijdingspanelen en de vleugels gladder weggewerkt. Op het eerste gezicht
kleine aanpassingen, maar volgens de fabrikant goed voor minder brand-
stofverbruik en 9 kts (bijna 17 km/h) snelheidswinst waardoor de maxima-
le kruissnelheid van de turbocharged SR 22 T nu bij 213 KTAS (395 km/h)
is komen te liggen, en die van de non turbocharged IO-550-N aangedre-
ven SR 22 bij 183 KTAS (339 km/h). Voor de SR 22 wordt nu op een
maximale vlieghoogte op 17.500 ft (5.334 m) een vliegbereik van 1.169
nm (2.165 km) opgegeven. De SR 22 T kan op 25.000 ft (7.620 m) met
een enkele tankvulling 1.021 nm (1.891 km) overbruggen.
EX- EN INTERIEUR
Door in samenwerking met Sherwin Williams Aerospace een nieuw verf-
procedé te ontwikkelen, kon het kleurenpalet verder worden uitgebreid
met acht nieuwe kleuren. Kopers kunnen nu kiezen voor een volledig lede-
ren premium-interieur, of een lederen interieur met alcantara-inzetstukken.
Tevens is een nieuw multifunctioneel USB-panel ingebouwd met zowel
USB-A- als USB-C-aansluiting voor het gebruik van onder meer laptops
en smartphones.
Voor controle op afstand is de Cirrus IQ-applicatie niet alleen nieuw ont-
worpen, maar ook uitgebreid met nieuwe functionaliteiten als een on-
derhoudsherinnering, garantiesectie en een zogeheten My Trips-module
die automatisch alle gegevens van iedere vlucht vastlegt.
Nieuw zijn ook de verlichte steps die het betreden van het vliegtuig in
het donker veiliger moeten maken. Daarbij wordt het Cirruslogo ‘catchy’
op het platform geprojecteerd.
Cirrus heeft kort na de jaarwisseling de 2022 G6 SR-serie aangekondigd. De nieuwste Cirrusmodellen
hebben nu een nog meer verfijnde aerodynamica die de luchtweerstand verder vermindert. Ook zijn
meerdere functies voor de veiligheid en het comfort van de passagiers toegevoegd, evenals praktische
en esthetische verbeteringen aan de lak- en interieurafwerking.
Bijschrift
HET BESTE, MAAR DAN NOG BETER…
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Cirrus Aircraft
??
? ?
??
??
39_cirrussr22g6.indd 39 18-01-2022 09:11