38 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022
IN THE PICTURE Door: Ruud Vos – Foto’s: Cirrus Aircraft
CIRRUS SR20 (G3) IN HET KORT
Aantal inzittenden 3
Motor Lycoming IO-390-C3B, 215 pk
Lengte 7,92 m
Spanwijdte 11,68 m
Hoogte 2,72 m
Cabine (bxh) 124 x 127 cm
Leeggewicht 960 kg
Nuttige lading 469 kg
MTOW 1.368 kg
Kruissnelheid 155 kts (287 km/h)
Overtreksnelheid 57 kts (106 km/h)
Startaanloop 614 m
Klimsnelheid 781 ft/min (3,97 m/s)
Landingsrol 250 m
Vliegbereik (55% vermogen) 709 nm
(1.314 km)
Plafond FL176 (6.334 m)
sindsdien meer dan 8.000 geleverde Cirrus-varianten die inmiddels een
zesde generatie kennen (de fabrikant uit het Amerikaanse Dulluth intro-
duceerde begin 2017 de Cirrus SR22/22T G6).
TRAINER
De SR20 was eigenlijk al langer als trainer in gebruik bij onder meer
Lufthansa Aviation Training, de Amerikaanse luchtmacht, Emirates Airline
en de Oklahoma State University. Maar in 2019 werd de speciaal voor
vliegopleiders ontwikkelde SR20 TRAC Series in de markt gezet die in-
middels door verschillende opleiders is besteld. Cirrus volgde daarbij
min of meer het voorbeeld van Piper Aircraft. Daar werden uit de popu-
laire Archer een vereenvoudigde TX en DX (diesel)opleidingsvariant ont-
wikkeld die vervolgens uitstekend verkochten.
SIMULATOR
De SR20 TRAC wordt geleverd met een 215 pk sterke Lycoming IO-390
die pas na 2.400 uur aan revisie toe is. Het toestel wordt standaard ge-
leverd met een Electronic Stability & Protection systeem en het Cirrus
Airframe Parachute System (CAPS). Volgens Cirrus is de SR20 TRAC Se-
ries alleen al daardoor een ideaal lesvliegtuig.
In tegenstelling tot het ‘normale’ SR20-interieur ligt bij de TRAC Series
de nadruk minder op luxe en meer op duurzaamheid. Dat komt onder
meer tot uiting in een eenvoudig te reinigen slijtvaste vloerbedekking en
snel schoon te maken stoelbekleding.
Bovendien is het toestel volgens de fabrikant voor een leerling en
dienstinstructeur geknipt dankzij Perspective+ by Garmin avionica, een
simulator waarmee het neerlaten en intrekken van een landingsgestel
kan worden gesimuleerd en de mogelijkheid om (als instructeur) vanaf
de achterbank met twee leerlingen voorin te communiceren. Bovendien
heeft de instructeur de beschikking over een schakelaar om systeemfou-
ten te simuleren.
Ook het geavanceerde Flight Management System (FMS) en het geïnte-
greerde motorbewaking- en crew alerting/warning-systeem dragen vol-
gens Cirrus bij aan het op een geavanceerde manier trainen van toe-
komstige verkeersvliegers.
Landing gear simulator. Geavanceerd Flight Management System.
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 18-01-2022 09:07