PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022 27
COMPOSIETEN
Het zesde prototype van de MC-21-300 voltooide op eerste kerstdag 2021
een eerste korte testvlucht. In tegenstelling tot vijf andere prototypes waren
de vleugels van dit toestel vervaardigd uit polymeer-composieten. Het was
daarmee volgens Irkut ‘s werelds eerste middellangeafstandsvliegtuig dat is
uitgerust met een composietvleugel. Het aandeel composieten in de con-
structie bedroeg mede door deze vleugels ongeveer veertig procent.
Vergeleken met eerdere composiet-vleugelconsoles waren deze bij Aero-
Composite gebouwde secties nu vervaardigd met behulp van een infusie-
procedé, waardoor onderdelen vrijwel exact binnen de vastgestelde toleran-
ties konden worden geproduceerd. Om transportschade te voorkomen werd
een speciaal systeem van bevestigingsmiddelen en sensoren ontwikkeld.
Volgens de fabrikant waren op het moment van de eerste vlucht al zes toe-
stellen met composietvleugels in verschillende stadia van afbouw. Het zesde
prototype is tevens productieconform en bestemd voor Aeroflot-dochter Ros-
siya Airlines die er als launching customer in 2022 vier tot zes zal ontvangen
zodra ook de vleugels gecertificeerd zijn.
RUSSISCHE MOTOR
De certificatie van de door Russische PD14-turbofans aangedreven
MC-21-310 wordt eveneens in 2022 verwacht. Met deze 137 kN sterke
Bijschrift
??
? ?
??
??
motoren werden sinds november 2015 testvluchten uitgevoerd onder
de vleugels van een Il-76 testvliegtuig. De eerste vlucht was een mijlpaal
omdat het 29 jaar geleden was dat er met een nieuwe in Rusland ont-
wikkelde vliegtuigmotor was gevlogen. De MC-21-310 voltooide op 15
december 2020 een eerste 1:25 uur durende vlucht. Daarbij werd op
een hoogte van 3.500 m een snelheid opgetekend van 450 km/h. Het
toestel maakte in Zhukovsky als vijfde toestel deel uit van het testpro-
gramma.
MARKT
De MC-21-300/310 zal als Yak 242 vermarkt worden en leverbaar wor-
den met een capaciteit van 163-211 passagiers. Volgens Irkut is er alleen
al de komende twintig jaar sprake van een markt voor ongeveer 800
vliegtuigen van dit type voor de binnenlandse markt. Op termijn wil de fa-
brikant jaarlijks vijftig Yak 242’s bouwen, waarbij ook de bouw van een
kleinere variant wordt overwogen, de MC-21-200. De MC-21-300/310
gaat plaats bieden aan 132-163 passagiers in een cabine met twee klas-
sen, dan wel een configuratie met 165-211 vlieggasten in een enkele
klasse. De vliegtuigen komen vanaf 2025 ook beschikbaar voor export-
klanten waarbij een vliegbereik van 3.200-3.500 nm (6.000-6.400 km)
wordt voorzien.
Economyclass.
Businessclass.
Zesde prototype met composietvleugels.
MC-21-310 met PD14-aandrijving.
26-27_irkutmc-21-300.indd 27 18-01-2022 08:44