26 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022
Het programma voor dit nieuwe verkeersvliegtuig werd al in 2007 aangekon-
digd, maar kampte met meerdere tegenslagen en vertragingen. Daardoor
kon het pas in juni 2016 in aanwezigheid van de Russische premier Dmitri
Medvedev aan pers en publiek worden voorgesteld. Nadien veranderde het
internationale politieke klimaat dusdanig dat Irkut gedwongen werd steeds
meer onderdelen en componenten in eigen beheer te ontwikkelen omdat
import uit het Westen steeds moeilijker werd.
Het duurde vervolgens tot 28 mei 2017 voordat een eerste vlucht kon plaats-
vinden waarbij het toestel gedurende een half uur op een hoogte van 1.000
m vloog en een snelheid werd opgetekend van 300 km/h. Nadien werden
met tussenpozen nog eens vier vliegende prototypes aan de testvloot toege-
voegd. Met deze vijf vliegtuigen werden vervolgens meer dan 700 testvluch-
ten uitgevoerd zonder dat er noemenswaardige problemen optraden.
INGERICHT
Het vierde prototype vloog op 25 december 2019 voor het eerst en was in-
gericht met een high density interieur met 211 stoelen. Daarvan waren er
daadwerkelijk 172 geplaatst. De plek waar in de toekomst achter in het vlieg-
tuig nog 39 stoelen zouden komen, was ingeruimd voor testapparatuur en
operators voor de bediening ervan. Met dit toestel werden kort voor de initië-
le certificatie meerdere testvluchten uitgevoerd met passagiers aan boord.
Daarbij werden gedurende vier dagen tijdens drie dagelijkse vluchten op ver-
schillende routes de cabinesystemen door medewerkers van Irkut op hun
functionaliteit en betrouwbaarheid getest.
De Russische fabrikant Irkut heeft eind december 2021 uit handen van de Russische luchtvaartautoritei-
ten het initiële typecertificaat voor de MC-21-300 ontvangen. Het typecertificaat geldt voor de door 140
kN sterke Pratt & Whitney PW1400G turbofans-aangedreven variant. De certificatie van de door Russische
PD-14’s aangedreven MC-21-310 werd begin 2022 verwacht, wat ook gold voor de in eigen beheer ge-
bouwde composietvleugels.
IRKUT MC-21-300 INITIEEL GECERTIFICEERD
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Irkut Corporation
Side stick-besturing in digitale cockpit.
26-27_irkutmc-21-300.indd 26 18-01-2022 08:44