Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022 25
neemt ook de energiemonitoring voor zijn rekening om op die manier
de zelfconsumptie van de opgewekte zonnepanelen zo groot mogelijk
te maken. Tevens loopt er een aanvraag om het huidige PV-vermogen
van 38 kW piek te verhogen naar 150 kW piek.
Wat dit project bijzonder maakt, is de ecologische draagstructuur in hout
in plaats van beton of staal. Hierdoor wordt CO2 gecapteerd, wat de
ecologische voetafdruk van dit gebouw aanzienlijk verkleint. Er wordt
daarnaast optimaal ingezet op hergebruik van regenwater en een eigen
microzuiveringsstation zorgt voor de zuivering van het afvalwater.
ASL FLY MED
Gelijktijdig met de opening van het nieuwe onderkomen werd Fly Med
gepresenteerd. Binnen deze nieuwe dochtermaatschappij staan twee
Learjet 45 ambulancevliegtuigen, de OO-MED en OO-DOC, 24/7 paraat
op de luchthavens van Luik en Keulen om in samenwerking met de me-
dische partner MedCareProfessional medische vluchten uit te voeren,
waaronder medische repatriëring, Intensive Care-vluchten en het trans-
port van donororganen.
Beide Learjets zijn ingericht met twee Lifeportsysteem-brancards en vier
stoelen. Daardoor kunnen per vlucht naast twee patiënten ook een arts/
verpleegkundige mee en maximaal twee extra begeleiders. De toestel-
len hebben elk een vliegbereik van 1.800 nm (3.334 km) bij een kruis-
snelheid van 430 kts (797 km/h). De ASL Group telt momenteel meer
dan 46 vliegtuigen die worden ingezet voor onder meer zakelijke vluch-
ten, charters en relaisvluchten.
ASL ACADEMY
De ASL Academy richt zich in eerste instantie op personen die hun
droom willen waarmaken en die in zijn voor het behalen van een High-
End PPL. In een later stadium kunnen vaardigheden verder worden aan-
gevuld met een Night Rating of een Basic Instrument Rating. Door ver-
schillende opleidingsformules te hanteren wil de ASL Academy zorg
dragen dat ieder type studentprofiel de nodige aandacht krijgt op de
vliegschool.
In september 2021 startte het nieuwe ‘schooljaar’ voor klassikale theo-
rielessen PPL in het Nederlands in een Antwerpse e-lounge. De acade-
my biedt daarnaast Distance learning (via iPad Pilot) in het Engels aan.
Dankzij deze formule kunnen cursisten op ieder moment, volgens eigen
agenda, instappen in de school.
Het standaard PPL-aanbod is verder uitgebreid met vrijblijvende extra
herhalingslessen per theorievak na afronding van de basiscursus. Ook
wordt de mogelijkheid geboden samen met een instructeur te studeren
voor groepjes vanaf drie personen of een-op-een-privélessen met een
instructeur. Nieuw voor 2021 was het ATPL-traject.
Tijdens de openingsceremonie van het nieuwe onderkomen werd te-
vens de komst van twee Pipistrel Velis Ectro trainers aangekondigd die
aan de opleidingsvloot zullen worden toegevoegd. Daarbinnen wordt al
gevlogen met twee Sonaca 200 Pro EFIS trainingsvliegtuigen. Deze wor-
den ingezet in het praktijkgedeelte waar ook een Cirrus SR20 en een
SR22 in gebruik zijn. Daarnaast worden twee FNTP II gecertificeerde
Redbird Full-Flight simulators door de ASL Academy ingezet. Ook werd in
Luik met het oog op de nieuwe multi-engine piston (MEP) opleiding
een DA42 Diamond Twinstar gebruikt en eenzelfde type simulator opge-
steld.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Beide Learjet 45’s van ASL Fly Med.
Velis Electro’s voor de ASL Academy. De nieuwe General Aviation Terminal.
24-25_aslopening.indd 25 18-01-2022 08:43