16 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022
Maar even terug naar het begin. Want op 8 december 1999 gaven de
Airbus-partners uit Frankrijk, Duitsland, Spanje en Engeland via de raad
van bestuur van Airbus groen licht voor de ontwikkeling en de bouw van
de A3XX, ‘s werelds grootste passagiersvliegtuig ooit met plek voor maxi-
maal 853 passagiers verdeeld over twee dekken.
Iets meer dan vijf jaar later vond op 18 januari 2005 de roll-out plaats in
aanwezigheid van vier Europese regeringsleiders, 4.500 andere genodig-
den en 950 journalisten. Voorafgaand daaraan werden de duizenden
aanwezigen in de Jean-Luc Lagardère assemblagehal in Toulouse tijdens
een twee uur durend spektakel klaargestoomd voor de ‘onthulling van de
eeuw’. Inclusief het nieuwe logo dat Airbus die dag presenteerde. De ce-
remoniële lichtshow met ballet, muziek en lasershoweffecten vormden
de opmaat voor ‘la grande finale’. Het hele festijn speelde zich af op een
buitenformaat podium. Europese regeringsleiders met klinkende namen
als Blair, Schröder, Zapatero en Chirac leken daardoor tijdens hun toe-
spraken niet veel groter dan lilliputters. De wapperende gordijnen achter
Emirates Airline heeft 6 december 2021 de laatste Airbus A380’s in Hamburg opgehaald. Het was tegelij-
kertijd de allerlaatste in serie geproduceerde A380 (MSN272) die op 17 maart 2021 naar Hamburg-Fin-
kenwerder werd overgevlogen om daar in de kleuren van Emirates te worden gespoten. Ook werd in
Hamburg de nieuwste Premium Economy-cabine ingebouwd. Kort voor vertrek naar Dubai kwam het
allereerste A380-prototype, MSN001, nog even afscheid nemen.
DE A380 EN HET ‘WOW-EFFECT’
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Airbus/luchtvaartmaatschappijen
16-17-18-19_a380.indd 16 18-01-2022 08:40