Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022 13
EMBRAER
FLIGHT DESIGN
De tijdens de AERO 2019 in Friedrichshafen
geïntroduceerde Duitse light Design (FD) F2 is
door de Europese luchtvaarautoriteit EASA on
der de CS23 regelgeving gecertificeerd. Deze
F2 wordt geleverd met veiligheidskooi, airbags
voor beide inzittenden, lederen zetels en een
klimaatreguleringssysteem. Daarnaast is sprake
van een Garmin G3X Touch panel met autopi
lot en een elektronisch stabiliteitssysteem
(ESP). Gekozen is voor een vloeistofgekoelde
Rotax 912iS viercilinder die een DUCpropeller
aandrijft. Goed voor een kruissnelheid van 126
kts (233 km/h) en een vliegbereik van 2.000
km. De Franse producent Beringer tekende
voor de velgen en remmen. Bijzonder is dat in
het kader van het FD Pro Climate Plan in de
prijs van de hoogdekker een CO2compensa
tie zit verborgen die overeenkomt met het
EURAZIATISCHE ALLIANTIE
De Russische WolgaDnepr Group heeft een Euraziatische alliantie in het leven geroepen die de toe
komstige levering van Sustainable Aviation Fuel (SAF) mogelijk moet maken. De alliantie wordt gevormd
door Airbus, Gazprom Neft en Aeroflot Airlines. Daarnaast nemen ook het National Research Center
Zhukovsky Institute, het Federal State Unitary Enterprise State Research Institute of Civil Aviation en de S7
Group deel. Gezamenlijk willen de partijen in het kader van het GoGreenprogramma de CO2reductie
terugdringen door het gebruik van SAF. S7 Airlines was naar eigen zeggen de eerste Russische lucht
vaartmaatschappij die een vlucht heeft uitgevoerd met SAF. De vlucht vond plaats na de aflevering van
een bij AerCap gehuurde A320neo die was afgetankt met een blend van 90 procent kerosine en 10
procent SAF. Hoewel de maatschappij graag meer had getankt, was dit in Toulouse niet mogelijk. Toch
leidde dit tijdens de vlucht naar MoskouDomodedovo tot een CO2reductie van zeven procent. n
E175
De Braziliaanse federale politie heeft in Brasilia
de eerste van twee E175’s in ontvangst geno
men. Het eerste toestel begon zijn leven in
Britse dienst voordat het werd teruggekocht
door de fabriek en werd aangepast voor de
nieuwe overheidstaken. Beide vliegtuigen zul
len worden ingezet voor onder meer het be
strijden van de georganiseerde misdaad, het
vervoer van gevangenen en het verplaatsen
van uitrusting en vracht. De E175’s zullen wor
den ingezet naast twee ERJ 145’s waarmee
sinds 2006 gevlogen wordt. n
BEURSNOTERING EMBRAER EVE
Embraers dochterbedrijf Eve Urban Air Mobi
lity Solutions en het Amerikaanse bedrijf Za
nite Acquisition Corp gaan samenwerken
om een Amerikaanse beursgang van Eve
mogelijk te maken. Zanite zal daarbij een
belang nemen van achttien procent in het
Braziliaanse bedrijf en haar naam verande
ren in Eve Holding, Inc. Gelijktijdig werd be
kendgemaakt dat opnieuw drie luchtvaart
maatschappijen aan boord kwamen met sa
menwerkingsorders voor enkele honderden
Eva’s. Zo tekende zowel leasemaatschappij
Azorra als Republic Airways elk voor 200 Eva
eVTOL’s terwijl Skywest er in principe hon
derd wil afnemen. Falko Regional Aircraft Li
mited meldde zich tevens met een intentie
verklaring getekend voor mogelijk 200 toe
stellen. Het Britse bedrijf wil daarmee een
wereldwijd netwerk opzetten om operators
te ondersteunen bij de realisatie van Urban
Air Mobility (UAM). Daarnaast werd een
overeenkomst gesloten met het Britse BAE
Systems om de mogelijkheid van militaire
Eve eVTOL’s te onderzoeken. Het aantal be
stelde Eve eVTOL’s dat in 2026 op de markt
moet komen, ligt inmiddels rond de 700. n
EHANG
EHang heeft een eerste order op zak voor hun
elektromotoraangedreven VT30 Autonomous
Aerial Vehicle. Een niet bekendgemaakt aantal
werd besteld door de Japanse Okayama Kura
shiki Mizushima Aero & Space Industry Cluster
Study Group (MASC). MASC tekende tevens
voor EH216’s. De deal werd gesloten nadat
EHang demonstratievluchten had uitgevoerd in
Fukushima and Okayama. EHang en MASC on
derzoeken daarbij gezamenlijk de mogelijkhe
den van zowel passagiersvervoer alsmede lo
gistieke medische toepassingen. n
COMAC C919
Volgens de Chinese luchtvaartautoriteit Civil
Aviation Administration of China (CAAC) zal de
certificatie van het nieuwe COMAC C919 ver
keersvliegtuig nog wel even op zich laten
wachten. Begin december 2021 waren er van
de 276 verplichte tests nog maar 34 voltooid.
Fabrikant China Commercial Aircraft Corporati
on (COMAC) voert het certificatietraject uit
met zes vliegtuigen. Het zesde en laatste pro
totype van het nieuwe Chinese verkeersvlieg
tuig voltooide al op 27 december 2019 een
eerste 2:05 uur durende testvlucht. n
aantal vlieguren waarop
de motor moet worden
gereviseerd. Basisprijs: UL
en ASTMLSA €164.800,
CS23 D/NVFR
€198.650. FD gaat nu
werk maken van het door
ontwikkelen van de inmiddels vliegende elek
tromotoraangedreven F2e en de F4 vierzitter,
waarvoor een Rotax 915iS is voorzien. De fa
brikant sluit daarbij toekomstige hybride aan
drijfconcepten niet uit. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 18-01-2022 08:37