Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2022

10 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
AIRBUS
CESSNA GRAND CARAVAN
De Russische State Transport Leasing Company (GTLK) gaat drie nieuwe Cessna
208B Grand Caravan EX turboprops verhuren aan Kamchatka Airlines. De toestellen
moeten in de eerste helft van 2022 geleverd worden en een bijdrage gaan leveren
aan de ontwikkeling van lokaal luchtvervoer in het oosten van Rusland. Gelijktijdig is
door de leasemaatschappij een optie genomen om in de periode 20232027 nog
eens negen Caravans voor deze doeleinden te bestellen. n
QANTAS
Qantas is voornemens haar Boeings van het
type 737 en 717 voor binnenlands gebruik
vanaf 2024 te vervangen door Airbussen
van het type A321XLR, A220100 en A220
300. In eerste instantie wordt gesproken
over een order voor veertig vliegtuigen,
maar dit kan oplopen tot 134 wanneer alle
opties en kooprechten worden meegeteld.
Wanneer het in 2022 daadwerkelijk tot con
tractondertekening komt, heeft de Qantas
groep 299 orders in de boeken bij Airbus
voor Qantas, QantasLink en Jetstar. n
A350F
De Franse CMA CGM Group heeft als
tweede A350Fklant een intentieverkla
ring omgezet in een order voor levering
in 2027. Gelijktijdig werd getekend voor
een tot vrachtvliegtuig om te bouwen
A330200. Wanneer de nieuwe vracht
vliegtuigen geleverd zijn, kan CMA be
schikken over negen Airbusvrachtvliegtuigen. CMA opereert momenteel op de vliegvergunning
van Air Belgium vier Airbus A330200Fvarianten. Het Franse bedrijf bestelde in september
2021 ook twee 777Fvrachtvliegtuigen bij Boeing.
Airbus gaf tevens meer details vrij van de A350F die een vliegbereik krijgt van 4.700 nm (8.700
km). Het toestel wordt ruwweg vier meter langer dan een A350900, maar drie meter korter
dan een A3501000. Het vliegtuig krijgt een lengte van 70,8 m bij een hoogte van 17,08 en
een spanwijdte van 64,75 m. Het kan in een 5,86 m brede romp bij een MTOW van 319.000
kg tot 109 ton bulkvracht nemen, dan wel 30 standaardpallets op het bovendek en twaalf on
der in de romp. Er hebben zich inmiddels vier maatschappijen gemeld die een intentieverkla
ring hebben getekend voor tientallen toestellen. n
AVIATION CAPITAL GROUP
Leasemaatschappij Aviation Capital Group
(ACG) heeft naast een intentieverklaring
voor twintig A220varianten definitief gete
kend voor veertig A320neovarianten waar
onder vijf A321neoXLR’s. n
ACJ TWOTWENTY
Na een eerste testvlucht op 14 december 2021
heeft Airbus de eerste ACJ TwoTwenty overgevlogen
naar cabineinrichter ComLux in Indianapolis. Daar
zal het toestel een VVIPinterieur krijgen alvorens
het begin 2023 aan launching customer Five wordt
overhandigd. De fabrikant wees VIPspecialist Com
lux aan als exclusieve inrichter en vroeg deze te ko
men met vijftien ‘Reimagine your place in the sky…’
interieuropties met plek voor achttien passagiers. De
A220 biedt gebruikers een rompbreedte en hoogte van respectievelijk 3,28 en 2,11 m bij een
cabinelengte van 23,7 m (A220100) of 25,7 m (A220300). De in oktober 2020 geïntrodu
ceerde ACJ TwoTwenty heeft Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans en een
vliegbereik van 5.650 nm (10.500 km). Dit grotere vliegbereik wordt mogelijk dankzij vijf extra
brandstoftanks waardoor er 5,6 ton extra brandstof mee kan (tegen 17,2 ton standaard). De in
Dubai gevestigde investering en vastgoedonderneming Five wordt de eerste echte gebruiker
van deze A220 in VIPuitvoering. Het contract werd ondertekend in het eveneens tot de onder
neming behorende Five Palm Jumeirah hotel in Dubai. Na levering zal het toestel als 9HFIVE
op de Malteser vliegvergunning van ComLux worden bijgeschreven, waarna het toestel ook
voor derden beschikbaar kan komen. n
A220
De Amerikaanse leasemaatschappij Azorra
uit Fort Lauderdale heeft twintig A220300’s
besteld. Ook tekende Azorra voor twee ACJ
TwoTwenty zakenjets. Eind 2021 waren bij
Airbus door 25 klanten 668 A220varianten
besteld, waarvan 190 geleverd die bij der
tien luchtvaartmaatschappijen vliegen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 18-01-2022 08:37