Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 9
BelGie
nooRdzee heliKoPteRs GRouP
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV)
gaat in samenwerking met Milestone
aviationtechnici van Hubschrauberge
schwader (HSG) 64 van de Duitse Kom
mando Spezialkräfte (KSK) trainen in het
onderhoud van de tweemotorige airbus
Helicopters H145. NHV zal met het oog
hierop voor de periode van een jaar een
145D3 en een H145D2 beschikbaar
stellen voor stationering op de HSG 64
basis in Laupheim. Het KSK heeft de beschikking over vijftien helikopters van dit type. De
NHV Group is er tevens in geslaagd de laatste H155 helikopters van de hand te doen. De
toestellen werden verkocht aan air Greenland die vanaf januari 2021 iedere maand een
exemplaar tegemoet kan zien. De H155’s worden van de hand gedaan om plek te maken
voor nieuwere toestellen in de momenteel 64 helikopters tellende NHVvloot die nu bestaat
uit H145’s, H175’s, aW139’s en aW169varianten. n
asl academy
De aSL academy gaat naast de vesti
ging in antwerpen een tweede basis
in Luik openen. De vliegschool ont
ving in juli 2020 haar eerste Sonaca
200 Pro efiS met Garmin G500
touchglass cockpit en zal binnenkort
een tweede toestel tegemoet kunnen
zien. beide Sonaca’s zullen worden
ingezet binnen een vliegopleiding
waar ook de Cirrus Sr20 en een
Sr22 in gebruik zijn. Daarnaast worden twee fNTP ii gecertificeerde redbird fullflight Simu
lators door de aSL academy ingezet. Tevens zal in Luik met het oog op nieuw aan te bieden
multiengine piston (MeP) opleidingen een Da42 Twinstar worden ingezet en eenzelfde type
simulator opgesteld. Vanaf september 2021 starten klassikale PPLtheorielessen in het Neder
lands in een elounge in antwerpen. Distance learning (via Pad Pilot in het engels) blijft
steeds een mogelijkheid. Via die formule kan men op elk moment, volgens eigen agenda, in
stappen. Het standaard PPLaanbod wordt in 2021 nog verder uitgebreid met vrijblijvende ex
tra herhalingslessen per theorievak na afronding van de basiscursus. Ook wordt daarnaast de
mogelijkheid geboden om samen met een instructeur te studeren voor groepjes vanaf drie
personen of een op een privélessen met een instructeur.
Nieuw in 2021 is dat de school zal starten met een aTPLtraject. Meer informatie rond de
start van deze cursussen wordt weldra bekendgemaakt via de website van aSL academy.
aSL academy richt zich in eerste instantie op personen die eindelijk hun droom willen waar
maken en in zijn voor het behalen van een ‘Highend’ PPLbrevet. in een later stadium kan dit
aangevuld worden met een Night rating of een basic instrument rating. Door verschillende
opleidingsformules te hanteren wil de opleider zorg dragen dat ieder type studentprofiel de
nodige aandacht zal krijgen op de vliegschool. n
a400m atlas
De eerste voor belgië bestemde a400M at
las is op 22 december 2020 als CT02
(MSN106) gearriveerd op de militaire lucht
haven te Melsbroek. Het tweede ‘belgische’
toestel wordt begin 2021 geleverd. n
Ph-toP
Vliegbedrijf Tom van der Meulen heeft de Piper
Cub PHTOP opnieuw uitgerust als landbouw
vliegtuig, compleet met sproeibomen en
pomp. Na het maken van een aantal vluchten
en een formatievlucht met de al even histori
sche Piper PHTOM zal het spuitsysteem voor
het laatst gebruikt worden waarbij schoon wa
ter wordt gesproeid. De PHTOP is uniek omdat
ze nog volledig origineel is. Vanaf de dag dat ze
is gekocht tot op heden is er, behalve periodiek
onderhoud en noodzakelijke vervangingen,
nooit iets aan aangepast of veranderd. Het toe
stel is nog met hetzelfde doek bespannen en
ook het interieur is onveranderd. De Piper
wordt na haar laatste vlucht tentoongesteld in
de van april tot en met oktober geopende
Heritage Hangar op Oostwold airport. n
shell aViation
Shell aviation gaat alle vliegtuigen van DHL ex
press die op Schiphol airport moeten bijtan
ken, in 2021 afvullen met door Neste gelever
de Sustainable aviation fuel (Saf). Deze Saf
wordt bijgemengd met gewone kerosine en is
gewonnen uit restmaterialen, gerecycled afval
en duurzaam gewonnen biobrandstof. Zou
geen bijmenging plaatsvinden, dan zou de re
ductie van schadelijke stoffen vergeleken met
fossiele vliegtuigbrandstof zo’n tachtig procent
zijn. Dit bijtanken werd mogelijk na een leve
ringsdeal tussen Shell en Neste, en speelt in
op DHL’s ambitie om in 2050 emissieloos te
vliegen. Hoewel de vraag naar Saf groeit, is de
raffinagecapaciteit niet voldoende om daaraan
te kunnen voldoen. Momenteel wordt in raffi
naderijen in rotterdam en Singapore zo’n hon
derdduizend ton per jaar geproduceerd. Over
twee jaar moet dit opgelopen zijn tot jaarlijks
1,5 miljoen ton. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 19-01-21 11:27