68 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
Ongevalsanalyse Door: Harro ranter, the aviation Safety Network
Karachi Tower gaf toestemming, zonder daarbij te zien dat het vliegtuig met inge-
klapt onderstel wilde gaan landen.
intussen daalde de a320 met 2.000 voet per minuut en werden op 500 voet de
flaps en slats in positie 3 geselecteerd.
in de cockpit schalden meerdere foutmeldingen: overspeed, landing gear not
down en ground proximity alerts.
uiteindelijk landde de a320 met ingetrokken landingsgestel op de baan. De
motorgondels schuurden over de landingsbaan terwijl de bemanning de straal-
omkeerders probeerde te selecteren.
De verkeersleider in de toren was niet in direct contact met de vlucht en moest
bellen naar de naderingsverkeersleider om aan te geven dat PK8303 een buik-
landing maakte. Deze verkeersleider verzuimde vervolgens om dit aan de beman-
ning door te geven.
uiteindelijk hadden de piloten wel door dat er iets mis was en gaven weer extra
vermogen voor een doorstart.
Ze probeerden een kort circuit terug naar baan 25L, maar de motoren verloren
vermogen en stopten er een voor een mee. De a320 zat te laag om de baan
nog te kunnen bereiken. Het toestel kwam neer in een woonwijk, waarbij het toe-
stel uit elkaar brak. Slechts twee passagiers overleefden de ramp. Op de grond
kwam één persoon om.
Datum 7 augustus 2020
Type (reg. nr.) Boeing 737-8Hg (vT-aXH)
Maatschappij air India express
slachtoffers (inzittenden) 21 (190)
Plaats Kozhikode-Calicut airport, India
in augustus schoot er weer een boeing 737-800 van de landingsbaan. air india
express vlucht iX1344 vloog van Dubai (Vae) naar Kozhikode (india). Het weer bij
Kozhikode was slecht met lage bewolking, en cumulonimbus-wolken. Het zicht
was 2.000 meter in regen.
De eerste nadering van baan 28 werd afgebroken, waarna de bemanning een
nadering probeerde op baan 10. Met een rugwind van zo’n 12 knopen landde
het vliegtuig zo’n 900 meter ver op de 2.850 meter lange baan.
Het lukte de piloten niet om het toestel op tijd te stoppen. Omdat Kozhikode een
‘tabletop runway’ heeft, waren de gevolgen groot. De 737 viel 34 meter naar be-
neden en brak in tweeën.
aP-bLD. (foto: Shadman Samee)
Daalprofiel vlucht PK8303. (foto: bea)
Plaats van de crash vlucht PK8303. (foto: aSN)
VT-aXH. (foto: Konstantin von Wedelstaedt)
Tabletop-runway. (foto: aSN)
Datum 13 augustus 2020
Type (reg. nr.) let l-410UvP-e3 (9s-gen)
Maatschappij Doren air Congo
slachtoffers (inzittenden) 4 (4)
Plaats nabij Bukavu, D.R. Kongo
De Turbolet verongelukte in het Kahuzi-biega National Park, zo’n 28 kilometer van
de bestemming. De twee piloten en twee passagiers kwamen om het leven.
66-67-68-69_ongevaljaaroverzicht.indd 68 19-01-21 12:21