Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 67
Datum
Type (reg. nr.)
Maatschappij
slachtoffers (inzittenden)
Plaats
??
De vlucht verschijnt dan op de luchtverde-
digingsradar. Maar door een calibratiefout is
het noorden niet goed uitgelijnd. er zit een
afwijking in van meer dan 100 graden!
Hierdoor lijkt het op de radar alsof het
vliegtuig in een noordoostelijke richting
vliegt. De operator waarschuwt het coördi-
natiecentrum, maar krijgt geen reactie. Vol-
gens de procedures mag er dan nog geen
actie worden ondernomen. Desondanks
besluit de operator om het target als vijan-
delijk te beschouwen en er wordt een raket afgevuurd.
Op een hoogte van 8.100 voet, zo’n 20 kilometer van het vliegveld van Teheran,
ontploft de raket. De 737 raakt beschadigd, maar blijft nog bestuurbaar. De be-
manning maakt een bocht, terug richting het vliegveld. Dan wordt een tweede ra-
ket afgevuurd, maar deze mist z’n doel.
aan boord van de 737 is een felle brand uitgebroken en het toestel verliest hoog-
te. Op 15 kilometer van het vliegveld crasht het vliegtuig. alle 176 inzittenden ko-
men om.
Datum 5 februari 2020
Type (reg. nr.) Boeing 737-86J (TC-IZK)
Maatschappij Pegasus airlines
slachtoffers (inzittenden) 3 (183)
Plaats Istanbul-sabiha gökçen International airport,
Turkije
Pegasus airlines vlucht 2193 vertrok uit izmir voor een binnenlandse vlucht naar
istanboel in Turkije. Het weer was slecht door een onweersstorm bij het vliegveld.
baan 06 was in gebruik bij een wind uit 300 graden met 11 knopen en vlagen
tot 21 knopen.
Zes minuten voor de landing werd vlucht 2193 door de bliksem getroffen. Tijdens
de nadering nam de wind toe naar 22 knopen met vlagen van 30 knopen. een
ander vliegtuig meldde aan de verkeersleiding dat ze onder de 600 voet plots
een rugwind kregen van 37 knopen. Deze mededeling werd in het Turks gedaan
en werd daardoor niet verstaan door de Nederlandse copiloot die als Pilot Moni-
toring de radiocommunicatie deed.
De verkeersleiding verwachtte snel van landingsbaan te zullen wisselen, maar liet
vlucht 2193 nog landen.
Tijdens de uitrol werden bij een airspeed van 57 knopen de speedbrakes en de
straalomkeerders weer uitgeschakeld. De bemanning probeerde met de voeten
te remmen maar het vliegtuig schoot door. De 737 ramde iLS-antennes en gleed
30 meter naar beneden, waar de romp brak.
Datum 17 maart 2020
Type (reg. nr.) Cessna 208B super Cargomaster (n274PM)
Maatschappij Planemasters
slachtoffers (inzittenden) 1 (1)
Plaats la Crosse, Rush County, Ks, verenigde staten
Deze Cessna vervoerde vracht van Wichita naar Hays in de amerikaanse staat
Kansas. Door het slechte zicht (1 mijl, met wolkendek op 200 voet) moest de
nadering van Hays worden afgebroken.
Ook een tweede poging werd afgebroken. De piloot besloot toen uit te wijken
naar Great bend.
Onderweg verongelukte het toestel in een korenveld. De wrakstukken wezen er-
op dat de Cessna met hoge snelheid verticaal naar beneden de grond had ge-
raakt.
Datum 4 mei 2020
Type (reg. nr.) embraer eMB-120RT Brasilia (5y-aXO)
Maatschappij african express airways
slachtoffers (inzittenden) 6 (6)
Plaats nabij Bardale airstrip, somalië
De Keniaanse embraer brasilia vloog medicamenten naar verschillende vluchtelin-
genkampen in Somalië.
Tijdens de nadering van bardale werd het vliegtuig neergeschoten door ethiopi-
sche troepen die daar gestationeerd waren. Vermoedelijk waren ze in paniek ge-
raakt toen het vliegtuig op lage hoogte aan kwam vliegen na een go around.
Datum 22 mei 2020
Type (reg. nr.) airbus a320-214 (aP-BlD)
Maatschappij Pakistan International airlines – PIa
slachtoffers (inzittenden) 97 (99) + 1
Plaats nabij Karachi-Jinnah International airport, Paki-
stan
Vlucht PK8303, een airbus a320, vertrok van Lahore voor een vlucht naar Kara-
chi, Pakistan.
Tijdens de vlucht en de daling waren de piloten afgeleid. Ze praatten over de ge-
volgen van het coronavirus en verzuimden daarbij de standaard callouts te doen.
De verkeersleider gaf instructies voor een iLS-nadering van baan 25L via de Na-
wabshah 2a naderingsprocedure. Ze mochten vervolgens direct naar het MaKLi-
baken vliegen (op 15 zeemijl van het vliegveld).
De naderingsverkeersleider gaf vervolgens instructies om te dalen naar 3.000
voet vóór het bereik van MaKLi.
Dat was een uitdaging omdat het vliegtuig nog erg hoog zat. uiteindelijk zat het
bij MaKLi nog op 9.780 voet bij een snelheid van 245 knopen.
De automatische piloot werd uitgeschakeld en met de speedbrakes probeerden
de piloten nog zo snel mogelijk te dalen. De verkeersleider deed de suggestie om
een rondje te draaien om zodoende hoogte te verliezen. Dat advies werd afgesla-
gen en de piloten zetten de wilde daling voort. Op ruim 10 zeemijl voor de baan
en een hoogte van ruim 7.000 voet werd het landingsgestel uitgeklapt.
De verkeersleider waarschuwde herhaaldelijk dat ze veel te hoog zaten, maar de
piloten zetten stug door.
Op 5 zeemijl voor de baan, op 1.740 voet hoogte, werd het landingsgestel weer
ingetrokken. Op dat moment hadden ze zowel het glijpad als de localizer te pak-
ken.
De gezagvoerder zette de eindnadering door en de flaps werden op positie 1 ge-
selecteerd.
in plaats van de vlucht door te zetten naar de Karachi Tower, belde de naderings-
verkeersleider met de toren om landingstoestemming te vragen.
ur-PSr. (foto: arno Janssen, Jetfotos.de)
Het vliegpad van PS752.
(foto: aib iran)
TC-iZK. (foto: anna Zvereva)
66-67-68-69_ongevaljaaroverzicht.indd 67 19-01-21 12:20