64 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
HIStorIe Door: Thijs Postma – foto’s: collectie Postma
verslaggevers naar alle uithoeken van het land te brengen. Met het toe-
stel werden ook belangrijke mensen vervoerd om hen op tijd in de stu-
dio te krijgen en het maakte luchtopnamen van evenementen.
MOdel t337 turbO SkyMASter
in 1970 kwam de T337 Turbo Skymaster met een Continental TSiO-
360-motor op de markt die operaties op grote hoogte mogelijk maakte.
Later werd deze versie voorzien van een drukcabine. reims-Cessna in
frankrijk, die de 337 in licentie bouwde, ontwikkelde in 1974 een STOL-
versie met uitgebreide uitrusting voor patrouilledoeleinden. Deze
fTb337G Milirole, die vooral werd gebruikt voor verkenning en patrouil-
le, heeft externe ophangpunten en twee Continental TSiO-360-D moto-
ren van 225 pk. Portugal heeft van 1974 tot 2007 32 Cessna fT337G’s
gehad voor gebruik in afrika, maar toen het koloniale tijdperk voorbij
was, werden ze gebruikt als verbindingsvliegtuigen. De Milirole is in ver-
schillende afrikaanse landen gebruikt, waaronder ivoorkust en Tsjaad.
andere gebruikers van de 337 waren de Thaise marine, Zimbabwe en
rhodesië.
CeSSnA’S nieuwe ‘bird dOg’
in de beginjaren van de Vietnamoorlog had forward air Control (faC)
behoefte aan een vliegtuig met een langere vluchtduur dan de O-1 ‘bird
Dog’ en met een betere uitrusting voor een ‘forward air Navigator’ als
tweede bemanningslid. De keus viel op de O-2, een gemilitariseerde
Cessna 337. Deze bood een grotere snelheid, afstandsbereik en vlieg-
duur dan de ‘bird Dog’. De O-2 werd geoptimaliseerd met extra ramen,
wapenophangpunten en extra brandstofcapaciteit. er werden vluchten
van zes tot zeven uur mee gemaakt.
De O-2 had een complete radiouitrusting en had twee raketlanceerin-
richtingen met elk zeven 2.75 inch-raketten en kon twee externe 7,62
mm gun pods meevoeren. Wendbaarheid speelt een grote rol bij faC-
operaties. een faC-piloot moet zijn toestel boven een klein gebied met
verschillende hoogtes manoeuvreren en tegelijkertijd moet hij de rond-
vliegende aanvalsvliegtuigen en het doel in de gaten houden. een ideaal
faC-vliegtuig moet bijna zichzelf vliegen. Zo kan de piloot maximale aan-
dacht besteden aan de missie en minimale aandacht aan het vliegen.
De 337 voldeed aan die eisen.
De stuurhut van de reims Cessna 337. interieur van een reims Cessna 337 uit 1970.
Cessna O-2 van de uSaf. (foto: ad Jan altevogt, 12-1978)
62-63-64-65_historie_cessna336e.indd 64 19-01-21 12:20