62 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
De Cessna 336 Skymaster was voor die tijd een revolutionair ontwerp,
zeker voor een zakenvliegtuig. eind jaren dertig hadden fokker en de
russische constructeur Moskalev al zonder succes jachtvliegtuigen ont-
worpen in eenzelfde configuratie, maar die hadden grote koelproblemen
met de achterste motor en kwamen nooit in productie.
Ontwerp
bij de Cessna 336 zijn de twee Continental zescilinder-motoren onder-
gebracht in een romp waarin zich ook de piloot en de passagiers bevin-
den. aan de boven in de romp geplaatste vleugel zijn twee staartdragers
met kielvlakken aan de uiteinden bevestigd. Tussen de kielvlakken be-
vindt zich een staartvlak met hoogteroer. Het grote voordeel van deze
configuratie met de motoren in de neus en in de staart is een geringere
luchtweerstand. bovendien zou het toestel als er een motor uit zou val-
len, niet de neiging krijgen om naar één kant te trekken zoals dat bij nor-
male tweemotorige vliegtuigen het geval is. Dit is vooral belangrijk tij-
dens de start en landing.
Ander gedrAg
De Skymaster gedraagt zich ook tijdens het taxiën en tijdens de start an-
ders dan een conventioneel tweemotorig vliegtuig. als een motor uitvalt,
is de minimumsnelheid minder kritisch dan bij een vliegtuig met moto-
ren in de vleugel. Voor het vliegen met de Skymaster is wel een brevet
voor Multi engine Piston (MeP) nodig, hoewel men in sommige landen
een speciale ‘centerline thrust rating’ uitgeeft voor de Skymaster en
vliegtuigen van soortgelijke configuratie, zoals die tegenwoordig veel va-
ker voorkomen dan in de tijd van de Skymaster.
Op de grond vraagt de Skymaster om andere procedures en speciale
aandacht. De achterste motor heeft de neiging om oververhit te raken
en kan er tijdens het taxiën mee stoppen op hete dagen. Het is voorge-
komen dat een piloot zich er niet van bewust was dat de achterste mo-
tor was uitgevallen en alleen met de voorste motor startte, met de ver-
velende gevolgen van een underpowered start. een faa-voorschrift
vereist dan ook in de cockpit een plaatje met ‘Do not initiate single engi-
ne take off’. Na een eerste vlucht op 28 februari 1961 ging het toestel in
mei 1963 in productie en in 1964 waren er 195 afgeleverd.
MOdel 337 Super SkyMASter
in februari 1965 introduceerde Cessna het Model 337 met de naam
Super Skymaster, hoewel deze naam al na een tijdje in onbruik raakte.
Dit model was groter, had krachtiger motoren en een intrekbaar lan-
dingsgestel. Op de romprug was een grote luchtinlaat geplaatst voor de
In de jaren zestig ontstond behoefte aan een zakenvliegtuig voor vier tot zes personen. Cessna reageer-
de hierop met de tweemotorige 336 Skymaster, die kon worden gevlogen als een eenmotorig vliegtuig.
Met een motor in de neus en een tweede motor in de staart combineerde het toestel het gedrag van
een eenmotorig vliegtuig met de veiligheid van een tweemotorige variant.
CeSSnA’S puSh-pull SkyMASterS
HIStorIe Door: Thijs Postma – foto’s: collectie Postma
62-63-64-65_historie_cessna336e.indd 62 19-01-21 12:20