Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 57
uiteindelijk kiest de luchtmacht voor de boeing MX-1712 en de Convair
MX-1626 die worden aangehouden voor verdere ontwikkeling onder fa-
se-1-fi nanciering. Wanneer Convair de mogelijkheid krijgt de oorspronke-
lijk voorziene General electric J63-motoren te vervangen door de pas
ontwikkelde J79’s, wordt hiervan onmiddellijk gebruikgemaakt.
keuZe
in augustus 1952 kiest de luchtmacht voor Convair. Het ontwerp van
boeing is zeker zo goed, maar omdat boeing de b-52 mag bouwen, valt
de keus op Convair. in februari 1953 volgt de ondertekening van het
contract tussen Convair en de overheid. Dit gebeurt ondanks de voor-
keur van de bevelhebber van het Strategic air Command (SaC), gene-
raal Curtis LeMay, voor een conventionele bommenwerper. Maar LeMay
is wel benieuwd naar verdere ontwikkelingen van de Convair want de
b-47 uit de SaC-vloot heeft dringend een opvolger nodig.
Voor het eerst in de geschiedenis van de amerikaanse luchtvaartindus-
trie wordt het contract opgesteld als een ‘weapons systems contract’,
wat betekent dat Convair de hoofdaannemer wordt. Convair moet
dan zelf subcontracten afsluiten met toeleveranciers, maar behoudt
zelf wel de totale verantwoordelijkheid voor het afgewerkte vliegtuig
en al zijn subsystemen. Het contract voorziet in de bouw van twee
Xb-58 prototypes, elf Yb-58a preproductie-exemplaren en 31 ‘pods’
voor brandstoftanks en kernbommen. Diverse ‘pods’ worden vereist,
waaronder een behuizing voor een kernbom die in vrije val wordt ge-
dropt, een raket-aangedreven kernbom en een ‘pod’ voor elektronische
verkenning.
kleinere order
Het eerste prototype verlaat de hangar op 31 augustus 1956 en maakt
de eerste vlucht op 11 november van dat jaar vanaf Carswell afb in
Texas. Op 30 december van dat jaar gaat de b-58 voor het eerst super-
sonisch. Het testprogramma van het model – met dertig toestellen –
zou doorgaan tot april 1959. Oorspronkelijk krijgt Convair een order voor
290 b-58’s die vijf bomber Wings moeten uitrusten. Maar er hangt al
een zwaard van Damocles boven het project. Het Pentagon beslist dat
de door SaC gevraagde budgetten veel te groot zijn. in een herziene
planning moet SaC zich tevreden stellen met 118 vliegtuigen (twee pro-
totypes, 30 preproductie-varianten en 86 seriemodellen). Het grootste
deel van de testvliegtuigen krijgt later een upgrade tot operationele ver-
sie. eén exemplaar wordt aangewend om de nieuwe General electric
J93-motor te testen die bedoeld is voor de North american Xb-70a Val-
kyrie bommenwerper en de North american Xf-108 rapier onderschep-
pingsjager (die echter nooit gebouwd zal worden). De 118 operationele
modellen zullen samen ruim drie miljard dollar gaan kosten zodat zij ei-
genlijk hun gewicht in goud waard zijn. Ze worden toegewezen aan twee
bomber Wings: het 43e op Carswell afb in Texas en het 305e op bun-
ker Hill afb in indiana. Deze laatste basis dient ook als trainingsbasis
voor toekomstige b-58-bemanningen.
constructietechnieken
De Convair b-58a Hustler is zonder overdrijving een zeer mooi vliegtuig.
Convair past bij de bouw nieuwe constructietechnieken toe. Zo is de
vleugel voor het eerst bekleed met een sandwich-materiaal, bestaande
uit dunne aluminium platen met daar tussenin een honingraatmateriaal
uit penolic glasvezel. Deze materialen weerstaan de hitte die wordt op-
gewekt bij vluchten van Mach 2. Delen van de romp krijgen dezelfde be-
kleding, maar dit geeft problemen bij het onderhoud. Want als een pa-
neel verwijderd moet worden, dient het hele vliegtuig in ‘jigs’ te worden
geplaatst. evenmin kan het toestel verplaatst worden alvorens het pa-
neel opnieuw is aangebracht. Om de extreme hitte te doorstaan die op-
gewekt wordt bij vluchten op hoge snelheid, zijn de cabine, de wielkas-
bijschrift
??
? ?
??
??
Testvlucht met de J93 motor.
een Hustler in aanbouw.
Scramble.
56-57-58-59_b-58.indd 57 19-01-21 12:19