PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 55
mengsel van water en methanol gebruikt om zo extra vermogen op te
wekken bij de start. Het aldus aangedreven vliegtuig vliegt op 27 no-
vember 1967 voor het eerst en wordt in 1968 gecertificeerd.
Ditmaal lukt het wel buitenlandse klanten te lokken en dit ook omdat de
Japanse regering het vliegtuig in azië aanbiedt als onderdeel van haar
terugbetalingen van aangerichte oorlogsschade tijdens de Tweede We-
reldoorlog. Daarnaast koopt het amerikaanse Piedmont airlines 22
exemplaren. in 1966 wordt met Hawaiian air lines een lease-overeen-
komst afgesloten voor een periode van twee jaar. Daarna vervangt de
luchtvaartmaatschappij het vliegtuig door de Douglas DC-9. later bouwt
NaMC nog de ‘YS-11a-300CP’ die ontworpen is als ‘combi-vliegtuig’ en
dus zowel passagiers als vracht kan vervoeren.
CommerCiële flop
in totaal worden 182 ‘YS-11’-vliegtuigen van diverse versies gebouwd.
Hoewel met het model wordt bewezen dat het na-oorlogse Japan in staat
is een vliegtuig te ontwerpen en te bouwen, blijkt de YS-11 commercieel
gezien een flop voor de constructeurs en verliest NaMC veel geld in dit
project. De totale schuld van het consortium loopt op tot 600 miljoen dol-
lar, maar de leden van het consortium hoeven deze schulden niet terug te
betalen. Ze worden enkel aangerekend aan het consortium zelf en uitein-
delijk betaald door de Japanse staat. De slechte financiële resultaten wor-
den echter niet alleen verklaard door de hoge kostprijs voor de ontwikke-
ling van een nieuw eerste vliegtuig na de oorlog. Want NaMC beschikt
evenmin over een degelijke marketingorganisatie, gericht op buitenlandse
markten. bovendien hebben de aan het consortium deelnemende bedrij-
ven er geen belang bij om de kosten te drukken aangezien hun contract
met de overheid (als medelid van het consortium) erin voorziet dat alle
eventuele verliezen door de overheid zullen worden gedragen.
De laatste YS-11 wordt in 1973 afgeleverd aan de Japan Maritime Self
Defence force. De laatste commerciële vlucht met het vliegtuig op Ja-
pans grondgebied heeft plaats in 2006.
bijschrift
??
? ?
NAmC YS-11-200 iN het kort
Bemanning 2
passagiers 52-64
Motoren rolls-royce Dart Mk 542-10K,
elk 2.280 kW
spanwijdte 32 m
Lengte 26,3 m
Hoogte 8,99 m
Leeggewicht 14.600 kg
Kruissnelheid 454 km/h
Klimvermogen 6,2 m/sec
Vliegbereik 2.200 km
plafond 6.982 m
??
??
Olympic airways vloog met tien YS-11a’s. in dienst bij de Japan Self Defence force. exemplaar van Toa Domestic airlines.
54-55_namcys11.indd 55 19-01-21 12:18