54 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
in die periode stelt het Japanse ministerie voor Handel en industrie (Mi-
Ti) voor om een nieuw verkeersvliegtuig voor de korte afstand te ont-
werpen en te bouwen dat de DC-3 moet kunnen vervangen, die vooral
op binnenlandse vluchten tussen de eilanden wordt gebruikt. in 1959
vormen Mitsubishi Heavy industries, Kawasaki Heavy industries, Shin
Meiwa, Showa aircraft industry Company en Japan aircraft industry
Company een joint venture onder de naam ‘Nihon aeroplane Manufac-
turing Company NaMC’. Deze wordt door de overheid gesubsidieerd die
zo hoopt op termijn de luchtvaartindustrie nieuw leven in te blazen.
YS-11
Het eerste prototype voltooit de eerste vlucht op 30 augustus 1962, ge-
volgd door een tweede prototype op 28 december van hetzelfde jaar.
Daarna worden twee exemplaren gebouwd die moeten dienen voor sta-
tische proeven. in 1964 wordt het model in Japan gecertificeerd en
wordt ook het eerste productie-exemplaar afgeleverd. een jaar later
wordt de ‘YS-11’ ook in de Verenigde Staten gecertificeerd. TOa airways
uit Japan is de eerste luchtvaartmaatschappij die het model in dienst
neemt.
Op het eerste zicht lijkt de ‘YS-11’ sterk op een ‘grotere versie’ van de
Hawker Siddeley HS 748 die al in 1960 voor het eerst vloog. beide
vliegtuigen zijn metalen laagdekkers die worden aangedreven door
rolls-royce Dart-motoren, hoewel de YS-11 een variant met meer ver-
mogen kiest. een aPu van airresearch voorziet het vliegtuig van elektri-
citeit op de grond. De brandstoftanks bevinden zich in de vleugels en
hebben een totale inhoud van 7.270 l.
Het vliegtuig is ontworpen met de bedoeling dezelfde operationele pres-
taties te leveren als de viermotorige Vickers Viscount, meer passagiers te
vervoeren dan de fokker f-27 en goedkoper te zijn dan de amerikaanse
Martin 4-0-4. De bemanning bestaat uit een piloot en copiloot en twee
hostesses. Het vliegtuig is voorzien van een keukenplaats en een toilet.
uiteraard beschikt het vliegtuig over een drukcabine en airconditioning.
Van de oorspronkelijke YS-11 worden 48 exemplaren gebouwd. Die zijn
hoofdzakelijk bestemd voor Japanse luchtvaartmaatschappijen.
YS-11A-200
Omdat de motoren relatief weinig vermogen leveren, is het model niet
geschikt voor exportmarkten waar ‘hot-and-high’-condities meer vermo-
gen vereisen. Daarom lanceert NaMC in 1966 de ‘YS-11a-200’ die dit-
maal wordt aangedreven door Dart Mark 542 turbomotoren die welis-
waar ongeveer hetzelfde vermogen leveren als de oorspronkelijke
krachtbronnen, maar voorzien zijn van een injectiesysteem dat een
Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog had Japan een vooraanstaande positie tussen de fabrikanten
van zowel militaire als civiele vliegtuigen. Bovendien konden zij in die periode technologie verkrijgen
van hun Duitse bondgenoten. Maar na de oorlog werd de expansie van de luchtvaartindustrie een halt
toegeroepen. Het zou tot de tweede helft van de vijftiger jaren duren alvorens de Japanse regering een
mogelijkheid onderkende deze industrietak nieuw leven in te blazen.
NiHON aerOPlaNe MaNufaCTuriNg COMPaNY YS-11
TypeBescHriJVing Door: Jozef Mols
54-55_namcys11.indd 54 19-01-21 12:18