Pagina 52 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

52 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
in samenwerking met russische ontwerpers ontstaat de flying in Perfec-
tion 1 (fLiP-1), een conventionele helikopter met staartrotor. Het proto-
type wordt in rusland getest. Maar uiteindelijk wordt besloten een coaxi-
ale variant te bouwen. Zo komt de fLiP-2 tot stand die in rusland wordt
getest, omdat men daar meer ervaring heeft met coaxiale helikopters.
Het toestel is ontworpen om te beantwoorden aan de dan inmiddels
ontwikkelde europese Class 6-regels voor microlight-helilopters. De
tweezitter, volledig uit composietmateriaal opgebouwd, wordt aangedre-
ven door een rotax 912uLS-motor van 100 pk. in 2012 wordt in Duits-
land met een nieuwe reeks testvluchten gestart en het model wordt
aangeboden tot 2014 onder de naam eDM aerotec Coax 2r.
Voor de ontwikkeling en de bouw wordt een nieuw bedrijf opgericht:
eDM-aerotec GmbH met montagehallen in de buurt van de Dreiling
Maschinebau-vestiging. anja Dreiling, de dochter van de initiatiefnemer,
krijgt hier de leiding over 22 medewerkers. Zij wordt bijgestaan door
hoofdingenieur Markus Gebhardt. in eerste instantie wordt een aantal
Coax 2r-exemplaren gebouwd en verkocht, maar zowel anja als haar
vader wenst het model nog te verbeteren.
COAX 2D
al snel wordt een aantal aanpassingen doorgevoerd wat leidt tot de Co-
ax 2D. Zo wordt de rotax-motor vervangen door een belgische D-Motor
Lf39 die ruim 135 pk levert. Die krachtbron wordt vloeistofgekoeld. Net
als de 2r is ook de 2D een tweezitter die volledig uit koolstofvezel is op-
gebouwd. Ook de rotorbladen zijn uit dat materiaal vervaardigd. alle me-
chanische en metalen onderdelen van de 2D worden gemaakt in de fa-
brieken van Dreiling Maschinebau; alle composietonderdelen worden bij
eDM-aerotec vervaardigd.
aangezien de 2D een coaxiale helikopter is, wordt alle kracht die de mo-
tor opwekt uitsluitend gebruikt voor de aandrijving van de rotoren (en
dus niet van een bijkomende staartrotor). Op die wijze wordt bijna der-
tig procent meer kracht overgebracht naar de hoofdrotor dan bij een
conventionele helikopter. Daardoor kan ook meer lift worden opgewekt.
bovendien maakt een coaxiale helikopter beduidend minder lawaai. in
2017 wordt de Coax 2D in Duitsland gecertificeerd. een jaar later krijgen
de initiatiefnemers ook de Duitse aviation innovation award. een aantal
vliegscholen heeft het toestel reeds aangeschaft en sinds 2019 wordt
het wereldwijd aangeboden.
De EDM-Coax 2 is het geesteskind van Engelbert Dreiling uit Geisleden in Thüringen. Hij interesseert zich
al jaren voor lichte helikopters maar vindt niet wat hij zoekt op de Europese markt. Daarom bestudeert hij
een aantal Russische projecten omdat hij weet dat dit land tot de wereldtop behoort waar het gaat om
de bouw van hefschroefvliegtuigen. Dreilings plannen worden in 1999 concreet. Hij start dan ook ge-
sprekken met de Duitse overheid met betrekking tot niet bestaande regelgeving voor lichte helikopters.
bijschrift
EDM-COAX 2D
TypEbEsCHRijvinG Door: Jozef Mols – foto’s: eDM-aerotec
??
? ?
EDM-AErOtEC COAX 2
in hEt kOrt
Aantal plaatsen 2
Motor D-Motor LF39, 125 pk
Diameter rotor 6,5 m
Tankinhoud 48 l
Leeggewicht 283 kg
MTOW 450 kg
Max. snelheid 170 km/h
Kruissnelheid 150 km/h
internet edm-aerotec.de
??
??
52_edmaeroteccoax2.indd 52 19-01-21 12:18