Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 5
Het amerikaanse ministerie van Handel heeft kort
voor de jaarwisseling een lijst gepubliceerd met
daarop de namen van 58 Chinese en 45 russi-
sche bedrijven die beschouwd worden als ‘military
end user’. Het zijn bedrijven waarvan vermoed
wordt dat aan hen geleverde westerse technolo-
gie in handen valt van militaire gebruikers. Die de-
ze technologie vervolgens niet voor civiele, maar
militaire doeleinden kunnen gaan gebruiken.
Handelen volgens deze lijst zal daarom verregaan-
de consequenties hebben voor vrijwel alle Chine-
se en russische civiele vliegtuigprogramma’s. Zo
zal bijvoorbeeld de ontwikkeling van de COMaC
C919 en arJ21 die aangedreven worden door
respectievelijk CfM Leap-1C en Ge Cf34 turbo-
fans, eronder gaan lijden. Ook onderdelen uit de
Modern ark 700 (Ma700) als de Pratt & Whitney
turboprops mogen dan niet meer.
in rusland zag men die exportbui overigens al
langer hangen, wat leidde tot een versnelde tech-
nologische inhaalslag. Met verregaande ‘russifica-
tie’ als gevolg. De berichtgeving van staatsonder-
neming rostec is daarover volstrekt helder: volop
inzetten op de ontwikkeling en productie van ei-
gen luchtvaartgerelateerde zaken. De resultaten
daarvan zijn inmiddels zichtbaar bij onder meer
de PD-14 turbofan die de irkut MC-21-310 aan-
drijft, alsmede plannen om voor de Sukhoi Super-
Jet New vrijwel uitsluitend russische componen-
ten te gebruiken. Daarnaast heeft de nieuwe
ilyushin il-114-300 niet alleen Klimov TV7-117SM
turboprops, maar tevens een bij rusaviainter uit-
gedacht interieur en een bij KreT ontwikkelde di-
gitale cockpit met vijf lcd-schermen.
bij de ‘buren’ is overigens sprake van een omge-
keerde ontwikkeling. Daar zijn sinds de russische
annexatie van de Krim in 2014, door Oekraïne al-
le uit dat land afkomstige onderdelen in de ban
gedaan. Zodat in de antonov an-178 transport-
vliegtuigen die daar momenteel in aanbouw zijn
(een voor Peru en drie voor Oekraïne zelf) vrijwel
geen uit rusland afkomstige onderdelen meer
zullen worden aangetroffen.
De amerikaanse lijst is kort voor het aftreden van
president Donald Trump van kracht geworden,
waardoor de toch al broze luchtvaartrelatie met
China en rusland verder verslechterde. Het is af-
wachten of diens opvolger Joe biden dit harde
beleid voort zal zetten, of uitzonderingen toe zal
staan.
Military end user
Export-
maatre-
gel met
verre-
gaande
conse-
quenties
44 airbus ZerOe Vliegtuigbouwer zet in op waterstof
Statusreport
24 ilyushin il-114-300 eerste vlucht van prototype
27 N219 Nurtanio Typecertificaat voor indonesisch toestel
40 irkut MC-21-310 Prototype maakt maiden flight
41 Sukhoi Superjet New De russificatie van een vliegtuig
50 raptor aircraft raptor Cross-country Vfr-toestel
Trip tip
46 Naar het hart van australië Vierdaagse trip naar ayers rock
Typebeschrijving
34 bristell b 23 eaSa gecertificeerd
51 Sector aircraft Hero braziliaanse LSa
52 eDM-Coax 2D Lichte coaxiale helikopter
54 NaMC YS-11 eerste Japanse toestel na WOii
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
35 Recent heeft een tweetal op
het oog soortgelijk ogende Husky’s
zijn intrede gedaan op Teuge, bij de
Skydeck Collection en Van de Bunte
Aviation. Jarenlang was Teuge echter
het domein van de Piper Cub, dus
enig vergelijkend warenonderzoek
lijkt op zijn plaats. Een geoefend
spotter moet zijn best doen om beide
typen te onderscheiden, maar hoe
groot kan het verschil voor een vlie-
ger nou zijn?
62 In de jaren zestig ontstond behoefte aan een za-
kenvliegtuig voor vier tot zes personen. Cessna anticipeerde
daarop met de tweemotorige 336 Skymaster, die gevlogen kon
worden als een eenmotorig luchtvaartuig. Met een motor in de
neus en een tweede motor in de staart combineerde het toe-
stel het gedrag van een eenmotorig vliegtuig met de veiligheid
van een tweemotorige variant.
66 Het jaar 2020 zag een behoorlijke daling optreden in
het aantal dodelijke vliegtuigongevallen, van twintig in 2019
naar acht in het afgelopen jaar. Bij deze acht ongevallen
vielen 314 dodelijke slachtoffers. Die daling is niet vreemd,
omdat het luchtverkeer door de coronapandemie ongeveer
gehalveerd werd. Het aantal vliegbewegingen zakte zelfs te-
rug naar het niveau van 1999. Maar in dat jaar vielen bij 43
(!) ongevallen 689 doden te betreuren.
Door: ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 19-01-21 11:26