48 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
TriP TiP Door: Peter apon en Marc Wingelaar
continu de ‘australian wave’ aan het doen om de vliegen weg te slaan.
Met netje is het alleen nog maar warm, maar dat went. Met de buik en
de tanks gevuld gaan we omhoog voor de laatste vlucht vandaag, naar
alice Springs.
Vrijwel direct beginnen de beroemde red Sand dunes. Grote ribbels in
het landschap, die in tegenstelling tot de duinen in de Sahara al jaren op
dezelfde plek liggen. De rode kleur komt overigens door het vele ijzer
(roestkleur) dat erin zit.
Alice springs (YbAs)
alice Springs (YbaS) naderend, zien we af en toe al indrukwekkende
rotspartijen uit de eindeloze vlakte steken. Omdat de zon laag staat,
geeft dit prachtige schaduwen over het landschap (mijn vrouw noemde
dit in afrika niet voor niets toverlicht). Tijd om de laatste landing in te
zetten en het hotel op te zoeken.
De verwachte sfeer en levendigheid in restaurant/pub bojangles down-
town alice blijkt echter ver te zoeken: een leeg restaurant, weliswaar
open en met prima eten. Navraag leert dat er een enorm criminaliteits-
probleem heerst en dat mensen gewoon ‘s avonds niet meer de straat
op durven. Ons wordt dan ook aangeraden de taxi te gebruiken. Dat is
natuurlijk funest voor de horeca, die zo alleen nog omzet hebben van
verdwaalde toeristen als wij (het coronavirus deed toen al zijn invloed
gelden: de kuddes Chinese toeristen schitterden op dat moment al door
afwezigheid).
AYers (YAYe)
De tweede dag slechts een klein uurtje naar ayers rock vliegen met een klei-
ne omweg om Kings Canyon te kunnen zien. Omdat we lager vliegen (wat
een uitzicht!) is het warm en turbulent. als we bij ayers (YaYe) aankomen,
maken we een scenic route. een rondje met vastgelegde koers en hoogtes
waarop kleine vliegtuigen veilig een prachtig uitzicht op uluru en de Olga’s
krijgen. achter in de C210 moeten de foto’s maar gemaakt worden, want
voorin hebben beide mannen het druk om het vliegtuig exact op de juiste
koers en hoogte te houden. Door de turbulentie is dat lastig, en het kijken
door de zoeker van een zware camera leidt tot misselijkheid. Doseren en
momenten kiezen en tussendoor vooral strak voor je uitkijken, is het devies.
Het uitzicht is prachtig, toch blij als we de landing inzetten en het raampje
open kan. Dan blijkt dat niet alleen de fotograaf het als enige zwaar heeft ge-
had. De andere Marc achterin ‘vult’ direct na de landing even een zakje…
We besluiten om een auto te huren, zodat we vrij zijn waar we willen kij-
Vliegen, vliegen, overal vliegen…
46-47-48-49_tripverslag.indd 48 19-01-21 11:46