Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 45
Pijn op de borst bij inspanning betekent dat een deel van
de hartspier niet meer van bloed wordt voorzien. Dit kan
soms leiden tot een hartinfarct als de belemmering van de
bloedstroom zodanig is dat een deel van de hartspier sterft.
als de diagnose wordt bevestigd door middel van een hart-
katheterisatie, kunnen verschillende behandelingen verricht
worden. een dotterbehandeling is een procedure waarbij
een katheter door de liesslagader in de kransslagader ge-
plaatst wordt en een ballon op de punt van de katheter
wordt opgeblazen. Zodoende wordt het bloedvat opgerekt
en de bloedstroom door de slagader hersteld. in de meeste
gevallen wordt de procedure afgesloten met het inbrengen
van een stent ofwel een soort buisje in de kransslagader.
Dit verkleint de kans dat het bloedvat in de toekomst op-
nieuw wordt afgesloten. Soms is de afsluiting zodanig dat
men kiest voor een bypassoperatie waarbij omleidingen
worden geplaatst. bij deze operatie haalt uw hartchirurg
aderen uit uw benen of zelfs slagaders uit uw borstwand
en gebruikt deze om de vernauwing in de hartslagader te
omzeilen.
in Piloot en Vliegtuig 12 (december 2020 ) schrijft Peter
van de Noort in zijn artikel ‘Weer vliegende f-27 in Neder-
land’ dat de beide fokkers f-27 85-01607 en 85-01608, in
gebruik bij de ‘Golden Knights’ de enige twee fokkers in
amerikaanse militaire dienst zijn geweest. Dat is niet cor-
rect, ook de uS Navy heeft een fokker f-27-200, aange-
duid als uC-27a met serial 161628, in dienst gehad. Het
toestel werd op 10 april 1959 als N1004 afgeleverd aan
butler aviation/Pepsi Cola bottling Company. in 1961 werd
het gemodificeerd tot f-27f om rond juli 1980 overgeno-
men te worden door de amerikaanse Marine waar het in
gebruik werd genomen door het Naval air Development
Center (NaDC). in 1987 ging het toestel over naar atlantic
underwater & evaluation inc. te West Palm beach en een
jaar later (1988) naar het Naval air Warfare Center-aircraft
Division (NaWC-aD) te NaS Patuxent river.
Nog datzelfde jaar werd de fokker op 26 augustus 1988
verkocht aan Hawkins & Powerd en herkreeg haar oude re-
gistratie N1004 om slechts korte tijd later, namelijk op 1
december 1988, geherregistreerd te worden als N127HP.
Dus wat is het beleid van de eaSa met betrekking tot deze
procedures? een hartaandoening die symptomatisch is of
medicatie vereist om de symptomen onder controle te hou-
den, is niet verenigbaar met het vliegen. Hetzelfde geldt in
eerste instantie voor alle behandelingen (zoals dotterproce-
dure en bypassoperatie) die plaats gevonden hebben. Pas
zes maanden na de procedure kan een evaluatie verricht
worden. Dit moet aantonen hoe de kransslagaders zijn, hoe
de doorbloeding van de hartspier is onder inspanning, hoe
de pompfunctie van het hart is, of er sprake is van hartritme-
stoornissen. Kortom, er dient een compleet onderzoek ver-
richt te worden door een cardioloog. De resultaten moeten
aantonen of de kandidaat zijn medisch certificaat terug kan
krijgen en onder welke voorwaarden. Mijn advies is deze on-
derzoeken goed op tijd van tevoren in te plannen. Daarbij is
het van belang te weten dat bij de daaropvolgende keurin-
gen de resultaten van de controle van de cardioloog (be-
staand uit minstens een fietstest) aangeleverd moeten wor-
den. Vergeet tenslotte niet dat hart- en vaatziektes een van
de grootste doodsoorzaken zijn. rook niet, eet wel gezond,
denk aan je gewicht en beweeg regelmatig. Je blijft gezond
en kan ook langer vliegen!
in de jaren daarna maakt het toestel tal van omzwervingen
en het bevindt zich tegenwoordig in het Hagerstown aviati-
on Museum.
Cor van Gent (Foto: H. Boele).
bijschrift
Hart voor vliegen
Medisch Door: Michele di Maio, arts
ingezonden
??
? ?
??
??
Wie gezond
blijft, kan
langer vliegen
45_05medisch05lastminute.indd 45 19-01-21 11:46