Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 43
tronische beveiligingssystemen bouwen voor vliegtuigen van de Deense
luchtmacht.
InternatIonale klanten
in 1993 wordt een contract met de NaVO ondertekend waarbij Terma
het onderhoud van de elektronica van het HaWK-raketsysteem op zich
mag nemen. Wat later wordt het aN/aLQ213V electronic Warfare Ma-
nagement System van Terma goedgekeurd in amerika en worden er
duizenden exemplaren van geleverd die als retrofit worden ingebouwd
in amerikaanse gevechtsvliegtuigen. in 1999 leveren de Denen een
elektronisch zelfverdedigingssysteem voor de australische f-111 ge-
vechtsvliegtuigen, gevolgd door een contract voor soortgelijke apparatuur
voor de Chinook en Cougar helikopters van de Nederlandse luchtmacht.
Met boeing en Lockheed Martin worden contracten ondertekend voor
de levering van onderdelen voor het Joint Strike fighter-project, gevolgd
door een contract met General Dynamics voor de productie van de on-
derdelen van de JSf.
in 2002 krijgt Terma een contract toegewezen voor de ontwikkeling en
de bouw van een ‘airbone reconnaissance’ systeem voor de Saab JaS
39 Gripen, naast een contract voor het ontwerp en de productie van on-
derdelen voor de nieuwe Deense multi-role eH101 helikopter. Kort
daarna opent het bedrijf een eigen vestiging in amerika onder de naam
Terma North america inc. in 2004 worden Nederlandse apache aH-
64D helikopters voorzien van een geavanceerd electronic Warfare Self
Protection systeem, en wat later krijgen de belgische Hercules-transport-
vliegtuigen een ‘self-protection suite’. Kort daarna volgt wel het belang-
rijkste contract uit de recente geschiedenis van het bedrijf. General Dy-
namics verzoekt immers mee te werken aan de ontwikkeling en de
bouw van de f-35. in eerste instantie zullen de Denen zorgen voor de
zogenaamde ‘gun pod’. in 2006 krijgt Terma dan ook nog een contract
van Lockheed Martin om belangrijke onderdelen van dit gevechtsvlieg-
tuig te bouwen. Nagenoeg tezelfdertijd tekent het Deense bedrijf een
contract tot samenwerking met eurofighter en gaat het een enhanced
Smart Triple ejector rack (eSTer) ontwikkelen en bouwen voor de f-16.
lockheed MartIn F-35
in 2007 levert Terma een self-protection suite voor de Nederlandse CH-
47f transporthelikopters en worden de eerste onderdelen voor twee
f-35 vliegtuigen geleverd. Het gaat om diverse deurtjes die toegang ver-
lenen tot het middendeel van de romp. Onmiddellijk daarna wordt be-
gonnen met de productie van onderdelen uit composietmateriaal voor
de f-35. Met bae-Systems wordt een contract getekend voor de levering
van horizontale staartdelen voor de STOL-versie van de f-35.
Om al het werk aan te kunnen opent Terma een Logistics Centre in
Woensdrecht dat zich zal bezighouden met het onderhoud van syste-
men voor elektronische oorlogsvoering. Naast de West-europese en
amerikaanse markten is Terma ook actief op de Oost-europese markt.
Zo bestelt de Poolse luchtmacht zelfverdedigingssystemen voor haar Mi-
17 en Mi-24 helikopters. Ook in Singapore wordt een vestiging geopend
die zich zal bezighouden met de aziatische markt, gevolgd door een
kantoor in Delhi.
als kers op de taart krijgt Terma in 2019 een contract toegewezen voor
het wereldwijde onderhoud van alle avionica aan boord van de nieuwe
f-35 gevechtsvliegtuigen, en dit in een joint venture met het eveneens
Deense bedrijf Scandinavian avionics.
crIsIsbestendIg
Terma a/S is een van de weinige bedrijven die geen hinder ondervinden
van de huidige COViD-19-crisis. Het personeel geniet baanzekerheid en
er wordt zelfs gedacht het personeelsbestand verder uit te breiden. Dat
is mogelijk vanwege de enorme expansie die de onderneming in de
jongste jaren heeft gekend, maar ook door het feit dat men er zich heeft
toegelegd op de militaire tak van de luchtvaart die minder door de crisis
wordt geraakt. Daarnaast wordt ook samengewerkt met ruimtevaartorga-
nisaties in europa en amerika voor onder meer de levering van observa-
tie-apparatuur en koelingssystemen: een sector die (vooralsnog) even-
min wordt getroffen door de crisis.
toekoMst
Naar de toekomst toe verwacht Terma dat er belangrijke contracten met
boeing en airbus in de wacht zullen worden gesleept. Daarnaast heeft
het bedrijf recent een contract ter waarde van 250 miljoen Deense
kroon (circa 35 miljoen euro) verworven voor het ontwerp en de bouw
van vleugelstructuren voor een nieuw te bouwen verkeersvliegtuig. Wie
de constructeur is, wil men voorlopig niet kwijt.
bijschrift
??
? ?
??
??
Multi-mission pod f-35.
42-43_thermaas.indd 43 19-01-21 11:45