Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 41
een groot aantal onderdelen in de huidige SSJ100-95’s is afkomstig van
westerse producenten als Safran, Thales, Hamilton Sundstrand, Goodrich,
Liebherr en Parker, waarbij de Powerjet-aandrijving tot stand kwam dankzij
Safran en het russische Saturn. Maar rusland wil overschakelen op bedui-
dend meer ‘inheemse’ onderdelen. al in 2015 werden daarom plannen ge-
smeed om tussen 2018-2022 het russische aandeel (op dat moment zo’n
45 procent) uit te breiden naar ten minste vijftig of zestig door het vervangen
van in eerste instantie 22 componenten en systemen. Ook werd een nieu-
we naam voorgesteld: SSJ100r (waarbij de r naar ‘russisch’ zou verwijzen).
De Sukhoi Civil aircraft Company (SCaC) tekende in april 2018 een
voorlopige overeenkomst voor veertig SSJ100r’s voor iran aseman (20)
en iran airtour (20). Maar omdat door uitbreiding van de sancties tegen
dat land opeens ook in amerika geproduceerde SuperJet-onderdelen als
de aPu, wielen, remmen en elektrische systemen onder een exportem-
bargo kwamen te vallen, kwam de ‘russificatie’ in een stroomversnelling
en werd besloten de naam te wijzigen in SSJ New.
‘Inheemser’
SCaC realiseert momenteel dan ook een aantal projecten waarbij contrac-
ten voor de ontwikkeling en het testen van de systemen en componenten
werden gegund aan drie ondernemingen uit de Tekhnodinamika-holding
en irkut (dat sinds maart 2020 leiding geeft aan SCaC binnen hun regio-
nal aircraft-divisie). inheems worden in ieder geval de PD-8 turbofans, de
boordelektronica, hydraulische systemen, een verbeterd landingsgestel,
een stillere cabine met nieuwe stoelen, airconditioning en een motortril-
lingscontrolesysteem. al met al goed voor een aandeel van liefst 97 pro-
cent in rusland geproduceerde onderdelen en componenten. Hoewel
president Poetin per decreet de marktintroductie naar voren probeert te
halen van 2024 naar 2023, lukt dat volgens SCaC net niet.
ProductIe
Sinds de productiestart van de SSJ100-95 in 2011 zijn ruim tweehon-
derd vliegtuigen gebouwd. Toestel 201 werd begin september 2020 in
Komsomolsk-on-amur overhandigd aan rossiya airlines. in 2019 wer-
den achttien SSJ100-95’s afgeleverd, tegen slechts acht in 2020 als ge-
volg van COViD-19. Maar in 2021 moeten het er minimaal dertig per
jaar worden. Door nieuwe technologieën en logistieke oplossingen kan
SCaC naar eigen zeggen op termijn één SSJ100 per week produceren.
De rol van het toestel in het binnenland wordt overigens steeds groter.
Volgens het russische Transport and Clearing House was de SSJ100-95
in 2019 in rusland goed voor meer dan 51% van de passagiers die
werden vervoerd met alle civiele regionale straal- en turbopropvliegtui-
gen. De grootste gebruiker zal rossiya worden die eind 2021 over liefst
66 toestellen kan beschikken. Daarvan zullen er 42 afkomstig zijn van
aeroflot dat zich meer wil gaan toeleggen op long haul-vluchten en een
deel van het binnenlandse routenetwerk af wil stoten.
De Russische bezetting van de Krim in 2014 heeft ook voor de luchtvaartindustrie de nodige consequen-
ties. Dat is bijvoorbeeld te zien bij Antonov. Daar werden alle uit Rusland afkomstige onderdelen voor
het An-178 transportvliegtuig in de ban gedaan en vervangen door ‘Oekraïense’ dan wel westerse. Bij
Sukhoi was sprake van het omgekeerde: het ‘russificeren’ van onderdelen wat moet leiden tot de Sukhoi
SuperJet New (SSJ New).
bijschrift
StAtuSRepORt Door: ruud Vos – foto’s: united aircraft Company
??
? ?
??
??
sukhoI suPerJet New
41_ssj100new.indd 41 19-01-21 11:45