Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

4 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
In the picture
35 aviat a-1C Husky ‘Dog’
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Menno de Kuijper
53 analyse
60 De veteraan Theo van Sprang
61 register Nederland
De hangar
32 Onderhoud flight controls Cessna 172 op de pijnbank
Experimental
28 Kwestie van lange adem… Zelfbouw van een braendli bX2
31 SPa Panther Onbekende eenzitter uit florida
Historie
56 Convair b-58 Hustler recordbreker met deltavleugel
62 Cessna’s push-pull Skymasters
Industrie
42 Terma a/S Deense onderdelen voor f-35
Medisch
45 Hart voor vliegen
Mijn eigen vliegtuig
39 Willem Luuk Nijdam over zijn Piper Pa 28rT-201
On the job
22 arend van der Meer Directeur aiS flight academy
Ongevalsanalyse
66 Jaaroverzicht Hoe veilig was 2020?
Ontwikkelingen
16 Project Dragonfly Testbed voor elektrisch vliegen
44 airbus ZerOe Vliegtuigbouwer zet in op waterstof
Statusreport
24 ilyushin il-114-300 eerste vlucht van prototype
27 N219 Nurtanio Typecertificaat voor indonesisch toestel
40 irkut MC-21-310 Prototype maakt maiden flight
41 Sukhoi Superjet New De russificatie van een vliegtuig
50 raptor aircraft raptor Cross-country Vfr-toestel
Trip tip
46 Naar het hart van australië Vierdaagse trip naar ayers rock
Typebeschrijving
34 bristell b 23 eaSa gecertificeerd
51 Sector aircraft Hero braziliaanse LSa
52 eDM-Coax 2D Lichte coaxiale helikopter
54 NaMC YS-11 eerste Japanse toestel na WOii
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
24 Bij het Ilyushin Aviation Complex heeft
het prototype van de Ilyushin Il-114-300 turbo-
prop (zie ook coverfoto) op 16 december 2020
voor het eerst gevlogen. De komst van het toestel
werd in mei 2016 aangekondigd, waarbij gespro-
ken werd over een gemoderniseerde versie van
de al langer leverbare Il-114-100. Voor de eerste
vlucht van de ‘300’ werd echter een niet afge-
bouwd prototype uit 1990 gebruikt…
16 Nederland is druk in de weer met onderzoek
naar het ‘elektrificeren’ van vliegtuigen. Daarom in deze
editie een (virtueel) bezoek aan Hogeschool Inholland
in Delft. Daar werkt men aan twee DragonFly-vliegtuigen
met vooralsnog (om grondige redenen) elektrische
aandrijfconcepten. In een gesprek met Arnold Koetje,
vliegtuigbouwkundige, tevens Manager Applied Scien-
ces Labs Aeronautical and Precision Engineering, blijkt
waarom.
35 Recent heeft een tweetal op
het oog soortgelijk ogende Husky’s
zijn intrede gedaan op Teuge, bij de
Skydeck Collection en Van de Bunte
Aviation. Jarenlang was Teuge echter
het domein van de Piper Cub, dus
enig vergelijkend warenonderzoek
lijkt op zijn plaats. Een geoefend
spotter moet zijn best doen om beide
typen te onderscheiden, maar hoe
groot kan het verschil voor een vlie-
ger nou zijn?
62 In de jaren zestig ontstond behoefte aan een za-
kenvliegtuig voor vier tot zes personen. Cessna anticipeerde
daarop met de tweemotorige 336 Skymaster, die gevlogen kon
worden als een eenmotorig luchtvaartuig. Met een motor in de
neus en een tweede motor in de staart combineerde het toe-
stel het gedrag van een eenmotorig vliegtuig met de veiligheid
van een tweemotorige variant.
22 Een ton schuld hebben met totaal geen perspectief op een baan
als piloot, of de garantie dat zodra je van de vliegopleiding komt je ook
meteen in de cockpit plaats kunt nemen. Dat laatste neemt Arend van der
Meer (directeur van AIS Flight Academy en AIS Airlines) zeer serieus. Hij
sprong daarom met zijn school en luchtvaartmaatschappij in een gat in de
markt.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
??
00 ??
04-05_inhoud.indd 4 19-01-21 11:26