Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 39
Hoe ben je tot vliegen gekomen?
“Met m’n halve familie in de luchtvaartwereld zou ikzelf in
1973 naar de toenmalige rijksluchtvaartschool gaan. Maar
vanwege het grote aantal werkloze piloten werd de school
tijdelijk gesloten en viel ik buiten de boot. ik koos daarom
voor de HTS-Vliegtuigbouwkunde, waarna ik als airline ana-
lyst-engineer/Sales engineer bij fokker aircraft terecht-
kwam. Vliegen wilde ik wel degelijk nog leren, was al met
zweefvliegen begonnen, maar voor die paar minuten in de
lucht was ik steevast een half of heel weekend kwijt. ik ben
er dus mee gestopt, terwijl het daarna vanwege mijn inter-
nationale carrièreverloop een beetje uit m’n handen glipte.
uiteindelijk heb ik eind 2007 in drie maanden m’n brevet
gehaald. en wel preciés op 31 december!”
Waarom een eigen vliegtuig?
“absolute en volledige vrijheid! Vliegen waarheen je maar
wilt, wanneer dan ook, en hoe ver of hoe lang je maar zin
en tijd hebt! Kriskras door heel europa, zoals we trouwens
al deden. ‘We’, dat is m’n vliegmaat Willem Trip. Niet alleen
mede-eigenaar van de Piper, maar ook mijn toenmalige
vlieginstructeur.”
Hoe kom je aan de Piper?
“We liepen hem hier op Lelystad letterlijk tegen het lijf en
zeiden meteen tegen elkaar dat we het zo’n mooie kist
vonden. Dankzij Dynamic aviation hier op eHLe kwamen
we erachter dat het toestel onlangs vanuit engeland was
geïmporteerd door twee vliegers van Vliegclub flevo, met
wie we dankzij begeleiding van datzelfde Dynamic aviation
tot een deal kwamen.”
Waarom juist deze Piper?
“Met die lange stroomlijn en T-Tail is het niet alleen een
mooi vliegtuig, maar met zijn zescilinder turbomotor en re-
tractable landingsgestel – het ‘rT’ in de typeaanduiding –
ook nog eens een snel en sterk toestel. Hij trekt zomaar
naar 12.000 of desnoods 20.000 voet. en draait 150 kno-
pen op hooguit 75% vermogen. Ja, echt een beest!”
Wat is tot nu toe je mooiste moment in de Piper?
“ik besef eigenlijk voortdurend hoe prachtig het is dat dit al-
lemaal maar kan. Daarom heb ik de afgelopen jaren niet al-
leen boven Zuid- en Midden-afrika willen vliegen, maar ook
in de VS. Laat ik als hoogtepunt dan kiezen voor het vorig
jaar op 10.000 à 12.000 voet boven de Zwitserse alpen
vliegen op weg naar Lugano. De ontzagwekkende schoon-
heid van sneeuwwitte bergtoppen, de voldoening van het
presteren van het vliegtuig en van je eigen vliegen, gevolgd
door de blikkering van het haast lieflijk blauwe Meer van
Lugano.”
Je beroerdste avontuur?
“Dat heeft zich in de korte tijd dat we de Piper hebben niet
voorgedaan. Wel wil ik in dat kader kwijt wat me in 2014 is
overkomen. ik was met een Diamond Da 40 van eHLe op-
gestegen, toen na tien minuten ter hoogte van de Ketel-
brug het lampje ‘Warning Doors’ was gaan knipperen, ge-
volgd door een harde knal. bleek de achterdeur open-, los-
en weggevlogen te zijn! Donderend geraas, jas en papieren
weggezogen, waarna ik zonder een emergency declare –
maar wel een PaN-PaN – toestemming heb gevraagd tot te-
rugkeer. ik ben op 1.000 voet teruggevlogen en veilig ge-
land. en die deur? Ondanks veelvuldig zoekend rondrijden
werd die pas vier weken later door een wandelaarster ge-
vonden. Hij hing in een boom, ergens tussen biddinghui-
zen en elspeet. een defect scharnier bleek de oorzaak. Zo-
iets liever nooit meer…”
Nog plannen voor de toekomst met je Piper?
“als ik over twee jaar stop met werken nog meer vliegen!
Nu zelfs helemaal zonder tijdsdruk. in ieder geval naar
Noorwegen; de onafzienbare natuur en de uitdagingen
daarvan…”
Mijn eigen vliegtuig Door: David bakels
‘Beest!’
Draait 150
knopen op
hooguit 75%
vermogen
Willem Luuk Nijdam (65), directeur-operations
van RCCs Waardetransport BV, werd met een
vliegmaat in 2020 mede-eigenaar van een ge-
bruikte Piper PA 28Rt-201 t turbo Arrow IV.
39_mijnvliegtuig.indd 39 19-01-21 11:44