38 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
In the PIcture Door: erik brouwer
aVIat a-1C HUSkY
In Het kOrt
Aantal inzittenden 2
Motor Lycoming O-360, 180 pk
Lengte 6,88 m
Spanwijdte 10,82 m
tankinhoud 190 l (Avgas 100LL)
Leeggewicht 612 kg
MtOW 998 kg
nuttige lading 386 kg
Max. snelheid 133 kts (246 km/h)
Kruissnelheid 110 kts (204 km/h)
Overtreksnelheid 46 kts (85 km/h)
staartwiel. De remmen worden op conventionele wijze bediend en dus
niet met de beruchte hielremmen zoals bij de Piper Cub.
Voor de beste prestaties raadt het handboek bij de start aan met volledig
uitgeklapte kleppen (dertig graden) en de knuppel getrokken vol gas te
geven. Geholpen door het flinke vermogensoverschot en de kleppen die
ook naar achteren schuiven en daarmee het vleugeloppervlak vergroten,
komt het toestel inderdaad al na tientallen meters los.
Daarna is het zaak de neusstand vast te houden terwijl de kleppen wor
den ingehaald. ruim voor het einde van de twaalfhonderd meter lange
baan wordt zo al de voorgeschreven hoogte voor het circuit bereikt (700
ft).
COörDInatIe
boven blijkt de Husky een strenge maar rechtvaardige leermeester. Het
toestel is buitengewoon responsief op de rolroeren en daarmee erg ner
veus om de topas. een rolbeweging naar rechts geeft onmiskenbaar
een haakeffect in tegenovergestelde richting. De eerste reactie is om
dan een dosis voetenstuur in de bocht te geven, maar dat is al snel veel
te veel dankzij het grote richtingsroer. Nu wordt duidelijk waarom boven
op het instrumentenpaneel van de PHDOG een prominente slipindica
tor is geïnstalleerd.
Ook in het circuit vraagt de Husky net even wat meer aandacht en preci
sie. Het hogere gewicht en de relatief lage maximumsnelheid voor het
gebruik van de kleppen (70 kts130 km/h) vergen wat extra oplettend
heid. De Cub vliegt, wanneer de kleppen eenmaal gezet zijn, niet zo
maar uit de witte band op de snelheidsmeter (aanduiding voor maxi
mumsnelheid met kleppen, red.). De Husky doet dat, geholpen door
zijn grotere gewicht, wél.
bij het landen heeft de PHDOG nog minder meters nodig dan bij het
starten, want met 50 kts (93 km/h) als final approach speed staat de
machine met minder dan honderd meter al stil.
lICHtGewICHt
in de basis is de aviat a1C Husky al een buitengewoon potent vliegtuig.
De in 2014 door aviat gebouwde PHDOG heeft daarbij nog wat opties
die het gewicht omlaag en daarmee de prestaties omhoog brengen.
De tweebladige Hartzellpropeller bijvoorbeeld is met zijn twee matzwar
te kromzwaardachtige bladen een imposante verschijning, maar weegt
inclusief hub nauwelijks twintig kilo. Daarnaast is de Husky voorzien van
een Skytech lichtgewicht startmotor.
Daarmee komt het leeggewicht van PHDOG uit op zo’n 612 kg. Met
een maximumstartgewicht van 998 kg blijft er dus bijna 400 kg over
voor de brandstof, de bemanning en de bagage. Dankzij de draagkracht,
prestaties en comfort is het toestel een prettige reisgenoot voor de meer
avontuurlijk ingestelde vlieger.
35-36-37-38_inthepicturehusky.indd 38 19-01-21 11:44