PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 35
In the PIcture Door: erik brouwer
recent heeft een tweetal op het oog soortgelijke husky’s zijn intrede gedaan op teuge, bij de Skydeck
collection en Van de Bunte Aviation. Jarenlang was teuge het domein van de Piper cub, enig vergelij-
kend warenonderzoek is dan ook op zijn plaats. een geoefend spotter moet zijn best doen om beide
typen te onderscheiden, dus hoe groot kan het verschil voor een vlieger nou zijn?
eerste antwoord: best groot. Letterlijk, want zet de twee toestellen naast
elkaar en meteen valt op dat de Husky groter, steviger en gespierder
oogt. Niet in het minst door de potente, door de carburateur aange
blazen 180 pk sterke Lycoming O360 met verstelbare propeller.
De grotere vleugel, dikkere romp en het potige landingsgestel doen de
rest wat het uiterlijk betreft. een dikkere romp vertaalt zich in de cabine
meteen in extra comfort voor de vlieger. De zittingen zijn riant en de
ruimte ronduit luxe. Het zicht over de neus is wel merkbaar minder goed
dan bij de Cub.
Start met kleppen
eenmaal vastgesnoerd in de luxe uitgevoerde vijfpuntgordels gaat het
starten van de O360motor volgens bekend recept. Het taxiën naar de
baan gaat soepel daar het toestel vrij direct reageert op input richting het
aVIat a-1C HUSkY ‘DOG’
bijschrift
??
? ?
??
??
35-36-37-38_inthepicturehusky.indd 35 19-01-21 11:43