34 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
Zo is romp van de b23 langer dan die van de LSa waarvan het model is af-
geleid. Ook de flaps en het staartvlak zijn groter uitgevoerd. Het landingsge-
stel uit composietmateriaal is volledig opnieuw ontworpen zodat het vlieg-
tuig een veel groter gewicht kan dragen. Het landingsgestel is voorzien van
dubbele hydraulische beringer-pedaalremmen. Ook de vliegeigenschappen
zijn sterk verbeterd. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een be-
stuurbaar neuswiel en een brS ballistische reddingsparachute.
Compleet
De b23 voldoet aan alle Vfr-vereisten, is Night Vfr voorbereid en kan
optioneel worden voorzien van een ifr-uitrusting. een glass-cockpit met
twee displays is standaard terwijl eveneens een Garmin G3X automati-
sche piloot is voorzien. Die moet er onder meer voor zorgen dat de
vleugels terugkeren tot horizontale stand, mochten visuele referenties
ontbreken. Voor de aandrijving zorgt een rotax 912iS van 100 pk in
combinatie met een driebladige hydraulische, in vlucht verstelbare MT
propeller. Met een tankinhoud van 120 l is het geschikt voor langere
vluchten. bagage (15 kg) kan daarbij worden opgeborgen in een com-
partiment achter de stoelen. Daarnaast kan nog tweemaal 20 kg bagage
mee in twee vleugelcompartimenten.
bij wijze van introductie worden de eerste dertig exemplaren aangebo-
den op de europese markt voor € 179.000; daarna wordt de prijs ver-
hoogd tot € 190.000. Of het vliegtuig een onmiddellijk succes zal wor-
den, is nog de vraag. Het model wordt op de markt gezet op een
moment dat velen vanwege van de coronacrisis belangrijke aankopen
uitstellen.
Het Tsjechische BRM Aero verwierf in oktober 2020 de EASA-certificatie voor zijn nieuwe Bristell B23.
Uiterlijk lijkt het vliegtuig sterk op de Bristell LSA, maar toch gaat het om een nieuw vliegtuig waarbij
rekening werd gehouden met de feedback van meer dan 500 eigenaars van Bristell LSA’s.
bijschrift
Bristell B23
TypEBEScHRijving Door: Jozef Mols – foto’s: brM aero
??
? ?
Bristell B23 in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor Rotax 912iS, 100 pk
propeller MTv-34-1-A/175-200
Spanwijdte 9,274 m
Lengte 6,585 m
Hoogte 2,36 m
Breedte cabine 1,3 m
Tankinhoud 120 l
Leeggewicht 435 kg
MTOW 750 kg
Overtreksnelheid zonder flaps vS1
48 keas (89 km/h)
Overtreksnelheid met flaps vSO
41 keas (76 km/h)
Maximale snelheid vH 117 keas
(217 km/h)
vne 157 keas (291 km/h)
Startaanloop 363 m (469-15 m obj)
Klimsnelheid 4,2 m/sec
Landingsrol 134 m (329-15 m obj)
prijs € 179.000
internet bristell.com
??
??
34_bristellb23.indd 34 19-01-21 12:10