32 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
“Zie het anders zo; als je motorpech krijgt kun je al zwevend vaak nog
rustig op zoek naar een plekje om te landen. Maar als er iets mis is met
stuur of pedalen en daarmee dus je flight controls, dan zijn je proble-
men toch wel ietsje serieuzer”, voegt Vonk er met een gevoel van under-
statement aan toe, terwijl we hem op coronaverantwoorde afstand vol-
gen naar de hangar.
Beweeglijke delen
flight controls: de – zeg maar – beweeglijke delen van vleugels en staart
van een vliegtuig die het toestel om zijn drie denkbeeldige assen (langs-
as, dwarsas en topas) laat draaien om hem daarmee te besturen. We
onderscheiden primaire en secundaire flight controls. De primaire groep
bestaat uit de ailerons (rolroer: beweging om langsas), het rudder (rich-
tingsroer: beweging om topas) en de elevator (hoogteroer: beweging
om dwarsas), terwijl de secundaire groep uit de – zeg maar – ‘hulpsyste-
men’ daarvan bestaat. Oftewel de instelbare trimvlakken van bovenge-
noemde drie roeren.
Reusachtig snaaRinstRument
“Je realiseert je het misschien niet, maar tijdens een vlucht zijn je flight
controls voortdurend in gebruik en dus in beweging. en dus ook voort-
durend onder invloed van de verschillende krachten. Namelijk die van
jou als piloot, elke grote en kleine beweging die je met handen en voe-
ten maakt. en van de atmosfeer, de luchtstromingen, de veranderende
drukken en hefboomwerkingen daarvan. en dat dan tientallen keren per
minuut”, memoreert Vonk, terwijl we inmiddels aan weerszijden van de
van zijn deuren en interieur ontdane Cessna – leunend op onze ellebo-
gen op de eveneens kale vliegtuigvloer – hangen. Dankzij Vonks felle
handlamp kunnen we daardoor tot diep in de staart kijken waar we de
verschillende staalkabels metersver zien weglopen en ook verdwijnen:
“Prima idee om aandacht te besteden aan het onderhoud van flight controls, want het gaat feitelijk om
de meest essentiële technieken van een vliegtuig,” zegt Dennis Vonk (44), luchtvaarttechnicus van het
onderhoudsbedrijf van Vliegschool Hilversum. Vandaag zullen we met hem kijken naar de verschillende
blootgelegde en te inspecteren stuursystemen van een Cessna 172.
ONDerhOuD FLIGhT CONTrOLs
De Hangar Door: David bakels
32-33_dehangar.indd 32 19-01-21 11:39