PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 31
Het model ontstond al in 2012, maar dan enkel in Sport-uitvoering. De
constructeur besloot echter naast de Sport ook de LSa aan te bieden.
beide modellen verschillen van elkaar door hun spanwijdte en de ge-
bruikte motoren. De kortere vleugel van de Sport ten opzichte van de
LSa verbetert uiteraard de roll rate van het vliegtuig.
ConstruCtie
Het vliegtuig is opgebouwd rond een frame van stalen buizen, bekleed
met aluminium en naar keuze een neus- of een staartwiel. Tot de
krachtbronnen behoren onder meer een Corvair TCM O-200/O-240,
een franklin 4b-235, Lycoming O-233–235, een uL Power, een Jabiru
3300 of (na aanpassing van de motorophanging) een rotax-variant. De
tanks met een totale inhoud van 104 l worden in de vleugels gemon-
teerd. De vleugels kunnen worden weggeklapt zodat het vliegtuigje op
een trailer past. De cockpit beschikt over verstelbare pedalen en stoel.
De grote cockpit-bubble biedt een uitstekend uitzicht.
inCompleet
Voor de basiskit moet je circa 20.000 dollar neertellen. Maar die is verre
van compleet. uiteraard ontbreken avionica, motor en propeller. Maar
ook de wielen, remmen, bedrading, uitlaat en bekleding van de cockpit
zijn niet in deze prijs inbegrepen. Deze onderdelen moeten in bijkomen-
de sub-kits worden aangeschaft. reken voor de bouw op minimaal
1.000 werkuren alvorens met dit leuke vliegtuig het luchtruim te kunnen
kiezen.
Natuurlijk kan de vraag gesteld worden waarom er nog behoefte was
aan een nieuwe sportieve eenzitter in kitvorm. Zo zijn er immers tiental-
len op de markt. Volgens de ontwerpers werd de Panther ontworpen als
compromis tussen de diverse wensen van amerikaanse klanten. Want er
is onder meer een ruime keuze aan motoren, tussen taildragger of
neuswiel, tussen lange of korte vleugel. Zie de Panther dan ook als de
burger King onder de zelfbouwvliegtuigen. ‘Have it your way’ is ook hier
de boodschap. Het broodje is standaard, maar het beleg mag je zelf kie-
zen.
De Panther van Sport Performance Aviation uit Florida is relatief onbekend, want pas in 2016 dook het
eerste exemplaar van deze eenzitter op in Europa. Het vliegtuig had daarvoor wel enkele jaren in de VS
gevlogen, maar werd toen gekocht door een Zwitserse piloot. En omdat het om een kitmodel gaat, zal
het zeker nog even duren alvorens ze in Europa bewonderd kunnen worden.
bijschrift
sport performanCe aviation panther
EXPERIMENTAL Door: Jozef Mols – foto’s: Sport Performance aviation
??
? ?
panther lsa
in het kort
Aantal plaatsen 1
Motor 100 tot 130 pk
(Sport: 100-160 pk)
Spanwijdte 7,2 m
Lengte 5,8 m
Leeggewicht 318-352 kg
MTOW 506 kg
Tankinhoud 104 l
Vne 320 km/h
Max. snelheid 290 km/h
Kruissnelheid 260 km/h
Overtreksnelheid 82 km/h
Belastinglimieten +6/-3G
Bouwtijd circa 1.000 uur
Internet flywithspa.com
??
??
31_pantherlsa.indd 31 19-01-21 11:38