Pagina 30 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

30 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
EXpErIMEntAl Door: Jan van Wendel – foto’s: Marco Kaandorp
wel een paar pk meer, maar draait niet op het overal verkrijgbare 95.
afi jn, een keuze door en voor toekomstige bestemmingen. Daarom ook
de bewuste keuze voor een elektrisch verstelbare propeller.
Dit waren voor mij toch wel allemaal heel lastige keuzes, vooral omdat
er nog geen Cherry vliegt met deze motor/propeller-combinatie.
Tijdens de bouw heb je eigenlijk weinig keuzes. Je moet bouwen vol-
gens de (134) tekeningen. Voor de instrumenten en motor zijn er ge-
noeg persoonlijke mogelijkheden. Mits je dit goed overlegt met de licen-
tie-uitgever van de Cherry zal deze hiervoor al of niet toestemming
geven.”
Wanneer gaan we ermee vliegen?
“ik heb inmiddels al verschillende leuke (internationale) vliegtochtjes in
een Cherry (PH-TbJ) mogen meevliegen. enige leuke en leerzame vlieg-
ervaringen zijn er dus inmiddels al. Ook al gingen zulke weekenden ten
koste van de bouwtijd, het waren erg leuke en motiverende uitstapjes.
en als ik dan weer ergens onder mijn toestel lag, wist ik precies met wel-
ke onderdelen ik dan bezig was. Mijn verwachting is dat mijn Cherry er-
gens volgend jaar gaat vliegen. ik heb de hele bouwperiode (inmiddels
acht jaar) eigenlijk nooit een planning gemaakt. ik bouw als ik tijd en zin
heb. ik heb wel de hoop om op mijn volgende verjaardag te kunnen
zeggen dat hij heeft gevlogen. in de afgelopen acht jaar heb ik nooit een
periode gehad dat het project helemaal stillag. Max brändli (de Zwitserse
ontwerper) zei: “Ook al bouw je niet, ruim elke dag even je werkplaats
op, bekijk een tekening, of aai alleen maar over je gemaakte delen. Je
houdt dan feeling met het project.”
Nog tegenvallers of tegenslagen gehad tijdens de bouw?
“echte tegenslagen en lastige klussen heb ik tijdens de bouw niet onder-
vonden. Natuurlijk zijn er onderdelen die ik twee of drie keer heb moe-
ten maken voordat deze goed waren. Of dat ik niet tevreden was met
het uiterlijk en opnieuw begon; of dat ik de beitel van de draaibank net
iets de verkeerde kant opdraaide… Zo nu en dan heb ik ook extra tijd
gestopt in het in 3D zetten van een groot aantal onderdelen. Onvoor-
stelbaar hoe goed de handgemaakte tekeningen van Max brändli klop-
pen. Voor de motorbok heb ik de sterkteberekeningen gedaan. De niet
originele voetpedalen en elektrische hoogtetrim zijn ook eerst in 3D ge-
zet.
alle onderdelen die nu in het vliegtuig zijn ingebouwd, gaan er niet
meer uit. bij de NVaV zeggen ze: 80% klaar, 80% te gaan. Dus nu al-
leen nog maar ‘even’ de instrumenten inbouwen. Dit is wel een heel
mooie fase van het project, misschien wel de mooiste.
ik heb genoten en geniet nog steeds van elke fase van het bouwen aan
de Cherry. Het mooie van het bouwen aan een Cherry is dat als je be-
paalde werkzaamheden zat begint te worden, de volgende werkzaam-
heden totaal anders van aard kunnen zijn. De afwisseling houdt het
veelzijdig en aantrekkelijk.
Wat echter wel een beetje tegenviel was de hoeveelheid werk aan de
zelf ontworpen en aangebrachte (gespoten) striping. als ik dit van tevo-
ren had geweten had ik het vliegtuig waarschijnlijk helemaal wit gemaakt
met een sticker striping. Maar ja, ik heb nu wel een prachtig kleuren-
schema op de romp.”
Kun je eigenlijk wel zonder de steun van jouw familie?
“Het thuisfront moet achter het project staan. bouwen vanuit huis is
voor mij een must om continuïteit te houden. Vind een balans tussen je
gezin en het project. anders is straks je vliegtuig klaar en zijn de kids de
deur uit…
Of ik hierna nog een vliegtuig ga bouwen…? eerst genieten van het vlie-
gen met mijn eigen gebouwde vliegtuig. ik heb vanaf het begin van de
bouw een blog en fotoverslag bijgehouden op mijn website: www.my-
plane.nl. Voor nieuwe bouwers geeft dit een goed inzicht in wat voor
werk en geduld het vraagt om een Cherry te bouwen. Voor de huidige
bouwers een mooi naslagwerk.”
Ook nu blijkt maar weer eens: een experimental is zo gek nog niet.
Mooie maar moeilijk aan te brengen striping.134 akelig nauwkeurige tekeningen.
Noodzakelijke beproeving…
28-29-30_experimental.indd 30 19-01-21 11:38