Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 29
vrij te kunnen maken voor de Cherry. Het zelf vliegen bleef altijd trekken
en door mijn hoofd spelen. Op een gegeven moment stond ik op het
punt een PPL-opleiding te volgen. Het toeval wilde dat een vriend van
de modelvliegclub een half afgebouwde Cherry bX2 (nu de PH-VWC)
had gekocht en bij MaTC in Teuge de theoriecursus ging volgen. uitein-
delijk hebben wij deze theoriecursus gevolgd en heb ik in 2013 mijn
PPL-brevet gehaald.”
Maar waarom dan een Cherry bouwen?
“Na een bezoek aan de werkplaats van die half afgebouwde Cherry
dacht ik: hé, dat lijkt wel modelvliegtuigbouwen maar dan alleen wat
groter. De Cherry wordt opgebouwd uit hout, schuim, epoxylaminaat en
allerlei technische constructies. Geen onbekend terrein voor mij. alles
kwam erin terug: mijn opleiding, mijn werk, modelvliegen en de surf-
planken. De bouwkosten van een Cherry waren ook te overzien en
doordat de Cherry onder de experimentals valt, vielen de onderhouds-
kosten ook erg mee. Zo dus besloot ik om een licentie met ruw materi-
aal over te nemen van een gestopt project. Maar ik realiseerde me daar-
bij op voorhand dat een Cherry niet de meest snelle weg is om een
vliegtuig te bouwen.”
Hoe heb je je op dat bouwproces voorbereid?
“Voordat ik daadwerkelijk met mijn eigen Cherry begon, hielp ik iedere
woensdag met de destijds half afgebouwde Cherry van Jan van Wendel
(www.mycherry.nl). Met name veel in de laatste fase van afwerking. Zo
leerde ik de Cherry al een beetje kennen en wist ik waar ik aan begon.
ik ben toen ook lid geworden van de NVaV en kreeg daardoor leuke
contacten met andere Cherry-bouwers en -vliegers. bij het bouwen van
de Cherry kan ik dan ook terugvallen op leuke en enthousiaste mensen.
Niet alleen via de NVaV, maar ook via de internationale Cherry-groep die
heel enthousiast en meedenkend is. Daarbij is de Cherry app-groep
zeer deskundig en bereidwillig hun ervaringen te delen en mee te den-
ken bij vragen. Zo kreeg ik regelmatig tips en trucs tijdens het bouwen
van een Cherry-bouwer die mijn fotopagina’s op de voet volgde, echt
waardevol.”
Welke overwegingen speelden bij de keuze van de instrumenten?
“Omdat er de laatste jaren vrij veel ontwikkeling zit in het instrumentari-
um, met name de navigatiemogelijkheden, heb ik het advies opgevolgd
om zo lang mogelijk te wachten met de keuze hiervan. ik heb gekozen
om het zo simpel mogelijk te houden. ik had een sterke voorkeur voor
‘stoomklokken’, mooi en solide. Toch heb ik de keuze gemaakt voor digi-
taal. Dit biedt veel meer mogelijkheden en is ook veel lichter. Dat laatste
is tijdens de hele bouw niet onbelangrijk.
Prijstechnisch is digitaal misschien ook nog wel goedkoper. alhoewel je
je hier ook helemaal op uit kunt leven. als je je laat gaan kan een digi-
taal instrumentenpanel al snel net zo duur worden als het hele vliegtuig.
ik heb de sterke voorkeur voor ‘keep it stupid simple’ principe, qua in-
stallatie en bediening.”
En de keuze voor de motor?
“Datzelfde gold eigenlijk ook voor de motor. uiteindelijk is de keuze ge-
vallen op de uLPower 260i. een viercilinder boxermotor die ongeveer
100 pk levert. ik heb bewust niet voor de iS-variant gekozen. Deze heeft
bijschrift
??
? ?
??
??
ingenieus (besturing)stangenstelsel.
uLPower 260i. Toch maar een digitaal panel.
28-29-30_experimental.indd 29 19-01-21 11:38