26 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
StAtuS report Door: ruud Vos – foto’s: united aircraft Corporation
il-114-300 in het kort
Inzittenden 2 piloten, 64 pax max.
Motoren Klimov tV7-117SM,
2.650 pk elk
propellers Bark-65SM, 3 m diameter
Lengte 26,877 m
Spanwijdte 30 m
Hoogte 9,324 m
rompdiameter 3,86 m
tankinhoud 8.780 l
Nuttige lading 6.500 kg
MtoW 23.500 kg
Kruissnelheid 500 km/h
Startaanloop 1.600 m
Landingsrol 550 m
plafond FL250 (7.600 m)
Vliegbereik 1.900-5.200 km
+45 C°. ilyushin is naar eigen zeggen op termijn in staat maandelijks
twaalf tot veertien toestellen van dit type te bouwen. aviastar zal daarbij
romppanelen (bekleding, dragers, segmenten, frames), luiken en deu-
ren vervaardigen in ulyanovsk. Het VaSO-complex wordt verantwoorde-
lijk voor de vleugel, de staartsectie en de motorgondels waarna de eind-
assemblage plaats zal vinden bij raC MiG in in lukhovitsy. Hier zal ook
het tweede prototype worden geassembleerd dat op detailpunten af
gaat wijken van het eerste.
orders
De russische State Transport leasing Company (GTlK) tekende tijdens
de internationale luchtvaart en ruimtevaart Salon MaKS-2017 als eerste
een intentieverklaring voor de aankoop van vijftig vliegtuigen. in 2019
volgde Yakutia airlines dat tenminste 23 il-114-300’s nodig heeft om de
bestaande vloot van antonovs van het type aN-24 en aN-26 te vervan-
gen. Gemikt wordt op certificatie in 2022 gevolgd door serieproductie in
2023.
Touch down na de eerste succesvolle vlucht.
‘Geen bijzonderheden geconstateerd.’
Doorontwikkelde Klimov TV7-117SM turbopropmotoren.
24-25-26_il-114-300.indd 26 19-01-21 11:37