PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 25
rieurconfiguratie. een eigen trap moest het toestel daarbij onafhankelijk
maken van vliegvelden met een slechte of ontbrekende infrastructuur.
Piloten brengen hun vliegtijd door in een door het russi...
rieurconfiguratie. een eigen trap moest het toestel daarbij onafhankelijk
maken van vliegvelden met een slechte of ontbrekende infrastructuur.
Piloten brengen hun vliegtijd door in een door het russische KreT ont-
wikkelde digitale cockpit met vijf lcd-schermen. Het vliegtuig is onder
meer uitgerust met een TsPNK-114M2 digitaal vlucht- en navigatiesys-
teem, automatische radiobakens, systemen voor het verzamelen van
vluchtinformatie, het opnemen van geluids- en spraakinformatie en een
digitaal vluchtnavigatiesysteem waarbij het toestel kan starten en landen
onder iCaO Category ii weersomstandigheden. Vergeleken met haar
voorgangster kan de turboprop met volledige bezetting (64 passagiers)
rekenen op een vliegbereik van 1.900 km, 500 km meer dan de il-114-
100.
Productie
De turboprop is ontworpen voor een structurele levensduur van dertig
jaar waarbinnen tijdens 30.000 cycli tot 30.000 uur kan worden gevlo-
gen. Daarbij moet het toestel kunnen landen op en starten vanaf onver-
harde banen en inzetbaar zijn bij temperaturen liggend tussen -50 en
bijschrift
??
? ?
??
??
Geen Canadese bombardier Q400’s, maar russische il-114-300’s.