24 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
Deze il-114-100 was op haar beurt al een doorontwikkelde versie van
de Klimov TV7-117S aangedreven il-114. Die variant werd, na een eer-
ste vlucht in 1990 en een crash van een prototype in 1993, in 1997
gecertificeerd. Na een marktintroductie in 2000 werden uiteindelijk ze-
ventien vliegtuigen van dit type gebouwd, waarna in 2012 het productie-
doek viel.
in het verlengde daarvan bleek de deels met westerse technologie ge-
bouwde il-114-100 evenmin een daverend succes. Dat toestel werd uit-
gerust met 2.750 pk sterke Pratt & Whitney PW127-motoren en een
Collins avionica suite, maar raakte uiteindelijk uit de gratie bij het Krem-
lin.
Bekoelde relatie
Dat de il-114-300 alsnog en versneld werd ontwikkeld, is onder meer
een gevolg van afgeblazen plannen om bombardier Q400 NextGen tur-
boprops in rusland te gaan bouwen. Die plannen werden in 2014 we-
reldkundig gemaakt waarbij in de omgeving van ulyanovsk niet alleen
een nieuwe fabriek, maar ook een nieuw simulatorcentrum voor de trai-
ning van piloten en technici zou worden gerealiseerd. Daar zouden van-
af 2015 jaarlijks tot 24 Q400’s onder Canadese supervisie worden ge-
bouwd en gecertificeerd, uiteindelijk in 2030 uitmondend in 250 tot
270 Q400’s als vervanging van verouderde antonov aN-24 turboprops
bij meerdere russische regionale luchtvaartmaatschappijen. Proeven
hadden al aangetoond dat operaties met de Q400 in het verre oosten
van rusland bij arctische temperaturen van –54 C° niet tot operationele
problemen zouden leiden. bovendien zou door de bouw van de Q400
in rusland tot dertig procent kunnen worden bespaard op heffingen die
rusland oplegde bij de import van buitenlandse vliegtuigen. Door de
toegenomen spanningen tussen het Westen en het Kremlin is het ech-
ter nooit tot daadwerkelijke uitvoering van die plannen gekomen.
PrototyPe
Het prototype werd eind december 2019 al in speciale ‘testkleuren’ ge-
spoten. De hiervoor gebruikte coating zal tijdens testvluchten beproefd
worden op weerbestendigheid, sterkte en elasticiteit. in de aanloop naar
de eerste vlucht werd gelijktijdig bij VaSO, aviastar SP en Sokol gewerkt
aan onderdelen voor nog eens twee prototypes die bij MiG/raCV zullen
worden geassembleerd.
Passagiers wacht volgens de fabrikant een moderne, comfortabele cabi-
ne. al eerder werd door ilyushin het bedrijf rusaviainter aangewezen als
cabine-inrichter. rusaviainter kreeg deze opdracht na een uitgeschreven
wedstrijd waarbij de nadruk lag op het bedenken van een flexibele inte-
Bij het Ilyushin Aviation Complex onder de rook van Moskou heeft het prototype van de Ilyushin Il-114-
300 turboprop op 16 december 2020 voor het eerst gevlogen. De komst van het toestel werd in mei
2016 aangekondigd waarbij gesproken werd over een gemoderniseerde versie van de al langer leverbare
Il-114-100. Voor de eerste vlucht van de ‘300’ werd een niet afgebouwd maar aangepast prototype uit
1990 gebruikt…
eerSTe VluCHT ILyUshIN IL-114-300
StAtuS report Door: ruud Vos – foto’s: united aircraft Corporation
24-25-26_il-114-300.indd 24 19-01-21 11:37