Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 23
“Wie dicht bij het vuur zit, zit het best, dacht ik. bij KLM hadden ze het
SaP-project in de motorenhal. Na dit project werd ik gevraagd door de
afdeling navigatie. Tegelijkertijd heb ik mijn praktijkopleiding tot piloot af-
gerond en wilde ik gaan vliegen bij KLM.”
in die tijd moest je de KLM Luchtvaartschool gevolgd hebben, anders
werd je niet aangenomen als vlieger. “ik ben daar toen weggegaan en
heb gezegd: als het hier niets wordt, ga ik zelf wel iets in de luchtvaart
starten. Lesgeven deed ik al bij de ObS (Opleiding beroepsvliegers
Schiphol) en dat heb ik verder uitgebreid in een bedrijfsvorm. Vandaar
het ontstaan van aiS (aeronautical instructional Service). ik begon bij
een, toen kwamen er twee, drie. binnen drie maanden gaf ik les op de
KLM Luchtvaartschool en aansluitend op alle scholen van Nederland,
van noord tot zuid.”
Diversiteit
“initieel deden wij de theorie-opleiding voor diverse scholen en werd
ons de vraag gesteld of wij ook de gehele vliegopleiding konden gaan
aanbieden. Dit was ook het moment dat de eerste werknemers zich toe-
voegden aan aiS. uiteindelijk zijn wij opgestart met een vliegtuig op Le-
lystad en kwamen er al snel meer. Zo is het eigenlijk gegroeid en ge-
groeid,” voegt hij nog toe.
in 2007 kwam de economische crisis. “Dan is het ontzettend mooi als
je een opleiding hebt die ook een stuk werk kan genereren. Je moet ei-
genlijk een soort springplank creëren vanuit de school naar de rest van
je carrière. Zo is ook aiS airlines ontstaan.” in de tussentijd heeft Van der
Meer echter niet stilgezeten: “Van huis uit ben ik techneut, dus heb ik
mijn sleutelpapieren gehaald. Zelf je vliegtuig onderhouden mag niet.
Dus word je een eaSa Part 145-bedrijf met werknemers en zo is dat ge-
deelte van onze aiS-familie ook verder gegroeid.” De diversiteit in zijn
werk maakt het voor hem zo interessant: “Het ene moment ben ik aan
het sleutelen, het andere moment ben ik aan het lesgeven, dan weer
vlieg ik op de lijn en weer een ander moment zit je in directie-overleg. ik
heb dus heel veel kostuums aan de kapstok hangen en geen dag is het-
zelfde. Deze diversiteit houdt het uitdagend!”
Flight acaDeMy
in de rol van opleider biedt Van der Meer alle facetten die bij het com-
merciële brevet voor de grote luchtvaart horen. Oftewel het frozen aTPL,
CPL/MeP/ir met MCC/JOC. Dit is een traject dat 24 maanden duurt.
De aiS flight academy is gevestigd op Lelystad airport. Je start met de
aTPL(a) theorie-opleiding. Dit zijn veertien luchtvaartgerelateerde vakken
en eenmaal afgerond wordt er een begin gemaakt met de praktijkoplei-
ding. Die start met een eenmotorig vliegtuig, de Socata Tb 9, Tb 10, en
Tb 20. Vervolgens gaan studenten over naar een tweemotorig vliegtuig,
de Cessna Crusader 303. Het laatste traject is de MCC. Hier leren stu-
denten op een volledig gecertificeerde flight Simulator hoe het opereren
in een cockpitverband in zijn werk gaat. De keus voor de Crusader is te
danken aan de snelheid van het toestel. Van der Meer: “Het is niet om-
dat hij zo lekker goedkoop is, maar het heeft alles te maken met de
voorbereiding op grotere machines. in een verkeersvliegtuig heb je ap-
proachsnelheden van boven de 100 knopen, de Crusader komt met
een goede 110 knopen aan.”
integraDeD
Naast de diversiteit, de geïntegreerde en modulaire opleiding is het on-
derscheidend vermogen van aiS flight academy de mogelijkheid om er-
varing op te doen. “Veel mensen kiezen voor een doorstroming naar aiS
airlines om daarmee gelijk ook toegang te hebben tot de grote lucht-
vaart”, weet Van der Meer.
Daarnaast is ook de prijs van belang. Ten opzichte van vergelijkbare op-
leidingen zit aiS eronder: “De financierbaarheid wordt minder groot en
mensen vinden het een risico. Dat is ook een van de redenen dat wij
komend jaar een avond-aTPL-integrated opleiding gaan aanbieden. De
enige in europa. Hierdoor kun je je baan blijven behouden en toch een
vliegopleiding volgen. Je moet minimaal zeventien jaar oud zijn en in
het bezit zijn van een diploma op in ieder geval mbo4/havo-niveau. Ook
moet je de vakken wiskunde, natuurkunde en engels gevolgd hebben.
als je hieraan voldoet, word je uitgenodigd voor onze selectieprocedure.”
DuurzaaM
Met zoveel petten op is het voor Van der Meer een kleine stap naar
nieuwe ontwikkelingen zoals elektrisch vliegen. “We zijn bezig met de
ontwikkeling van een elektrisch type van de Jetstream. ik vind het erg
leuk om hieraan mee te werken. buiten dat het verduurzaming betreft,
is het uitdagend om nieuwe technologieën te gaan doorontwikkelen.
Dat brengt je verder! De Jetstream is een van de eerste die aan de beurt
is qua grootte en mogelijkheden.” The sky is voor Van der Meer zeker
niet de limit.
bijschrift
??
? ?
??
??
arenD van Der Meer
Geboren 27 april 1970
Opleiding Zeevaartschool
Vliegt naast Captain op de Jetstream 31/32
is hij tRI/tRE en heeft te veel ratings
op zijn brevet staan om op te noe-
men
22-23_onthejob.indd 23 19-01-21 11:37