22 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
Nadat Van der Meer zijn telefoon heeft opgenomen, stapt hij net onder
een vliegtuig vandaan. Met het welbekende geluid van technici die sleu-
telen in een hangar op de achtergrond loopt hij naar een rustigere plek,
er staat tenslotte een interview gepland. Hij klinkt dan ook erg enthousi-
ast en begint te vertellen. “ik ben geboren in emmen, maar niet geto-
gen. ik heb daar maar heel even gewoond. Daarna in Hardenberg, Over-
ijssel. Dan in Harlingen en toen door naar Terschelling en vervolgens in
almere en vanuit daar naar Swifterbant.” De gehele noordkant van Ne-
derland dus. “ik heb een vriendin waar ik dertig jaar stage bij loop,” zegt
Van der Meer gekscherend en hij heeft twee dochters. Op de vraag waar
toch die passie voor de luchtvaart vandaan komt en of het in de familie
zit, is het antwoord kort: “Nee, mijn vader was analist en mijn moeder
werkte als receptioniste in het ziekenhuis. ik wilde op zich wel graag pi-
loot worden, maar als je kijkt naar de vorige eeuw, dan moest je wel
muntjes hebben. Mijn ouders zeiden dat piloot worden niet voor ons
soort mensen is, dus mocht ik wel de hogere Zeevaartschool doen. Zo
ben ik eigenlijk eerst de zeevaart ingerold.”
Motorenhal
“Na een tijd op zee heb ik papieren behaald als kapitein, scheepswerk-
tuigkundige en hoofdwerktuigkundige.” Van der Meer bleef zijn droom
om piloot te worden echter najagen. Door zijn ruime technische kennis
leek KLM een logisch vervolg.
Een ton schuld hebben met totaal geen perspectief op een baan als piloot, tegenover de garantie dat
zodra je van de vliegopleiding komt je ook meteen in de cockpit plaats kan nemen. Dat laatste neemt
Arend van der Meer (directeur van AIS Flight Academy en AIS Airlines) zeer serieus en springt daarom
met zijn school en luchtvaartmaatschappij in een gat in de markt.
“WIE dIchTbIj hET VUUr zIT, zIT hET bEST”
On thE JOb Door: Saskia roelofs-Van Velsen
22-23_onthejob.indd 22 19-01-21 11:37