Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

18 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021
verkeer verdubbelde zich tot nu toe elke vijftien jaren. Met alle extra
emissies daarvan. Maar zelfs al halen we per 2030 de afgesproken 55%
CO2-uitstootreductie, en per 2050 zelfs helemaal nul procent, dan nog
zal het niet emissievrij lukken.
al zal het wel heel veel schoner toegaan. Welnu: ergens daartussenin
bewegen wij ons met Project Dragonfly.”
Wat behelst dat project precies?
“We hebben twee amerikaanse Viking ‘Dragonfly’ vliegtuigen bemachtigd
als testbed. Zo’n Dragonfly is van origine een zogenaamd ‘kitvliegtuig’, dat
vanwege zijn unieke design en de toepassing van composietmaterialen
veel prijzen heeft gewonnen. een van de toestellen heeft jarenlang in het
aviodrome-museum op vliegveld Lelystad in afwachting van zijn afbouw
doorgebracht. Totdat zijn eigenaar inzag dat wij dat als hogeschool mis-
schien beter konden doen. Daarmee zijn we nu dus bezig.
Wij bouwen hem overigens rondom een Saluqi-elektromotor op. Saluqi
is een Nederlandse ontwikkelaar van elektrische aandrijflijnen voor inno-
vatieve toepassingen, waarmee inholland een alliantie is aangegaan. Het
bijzondere van deze krachtbron is zijn mede door onze inbreng gepaten-
teerde uniek compacte bouw en navenant lage gewicht bij intussen vol-
ledige integratie van controller en overige appendages. Stuk voor stuk
feiten die belangrijke mogelijkheden bieden.”
En de andere DragonFly?
“Dat is een toestel waar voorheen een fossiele brandstofmotor in heeft
gezeten, maar waarvan het bewijs van luchtwaardigheid in 2006 is ver-
lopen. Dus daar moeten we mee aan het werk. Overigens is dat net zo
goed innovatie en kennis opdoen. Dit toestel wordt onze demonstrator
en we verwachten hem uiterlijk 2022 volop in te zetten. ‘Demonstrator’
mag je ook vervangen voor ‘learner’, want elektrisch vliegen is niet iets
dat je zomaar kunt. Ten opzichte van een vliegtuig met verbrandingsmo-
tor is er een prompte en ook moeiteloos lineaire vermogensopbouw
waar je mee moet leren omgaan, terwijl ook de instrumentatie, en niet
te vergeten de vluchtplanning van groot belang zijn.”
Zijn er behalve deze elektromotor ook andere innovaties?
“Zeer zeker! Naast het innovatieve integrale ontwerp van de Saluqi-mo-
tor hebben we een twin-motor aandrijflijn voor onze Dragonfly redun-
dant uitgevoerd. iets waar in de luchtvaartwereld grote waarde aan
wordt gehecht. Want als één motor uitvalt, heb je altijd de andere nog.
betrouwbaarheid, kortom. Daarnaast leent het principe zich ook heel
goed voor modificaties. bijvoorbeeld in het geval van verschillende pres-
tatiebehoeftes. Zo kun je eenvoudig een andere overbrenging op de
propelleras monteren, waardoor je bijvoorbeeld meer vermogen be-
schikbaar krijgt. Het is daarom ook een ontwerp dat interessant is voor
grotere vliegtuigen. en aangezien elektromotoren stiller zijn en op ande-
re toerentallen efficiënter presteren, ontstaat ook de mogelijkheid om
nóg stillere en efficiëntere propellers te ontwerpen. iets waar ook andere
partijen mee bezig zijn. Onze Dragonfly zal uiteindelijk met een nieuw
soort propeller gaan vliegen; eentje die nu nog geen standaard-toepas-
sing in de General aviation heeft. in plaats van de twee- of driebladige
propeller, misschien wel een uniek soort vijfbladige schroef. Kortom:
learning by doing, hier bij inholland. Voor zowel studenten als docenten.
De mooiste en ook beste manier om te innoveren!”
Waarom trouwens die focus op elektrisch vliegen?
“We staan vanwege de huidige stand van elektromotoren-techniek aan
de vooravond van de ‘General aviation 2.0’. een zonnige toekomst,
wat ons betreft. De techniek is meer dan 150 jaar oud, daarbij bewe-
zen betrouwbaar en eenvoudig. Het is licht, klein en super-efficiënt. en
vergt a propos weinig of geen onderhoud. ideaal voor de nieuwe ge-
wenste efficiency van het vliegen in de Lichte Luchtvaart. intussen ver-
tonen de kosten van accu’s en batterijen door diezelfde ontwikkelingen
nu een sterke daling. Vanwege de verschillende batterijvormen kan er
Ontwikkelingen Door: David bakels – foto’s: Hogeschool inholland
16-17-18-19_projectdragonfly.indd 18 19-01-21 11:27