Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 13
diamond aiRcRaFt
FaRadaiR aeRosPace
De britse startup faradair aerospace heeft
meerdere overeenkomsten gesloten die moe
ten leiden tot de komst van de tweemotorige
bio electric Hybrid aircraft (beHa). Onder hen
bevindt zich magniX dat twee elk 750 pk sterke
magniX 500 elektromotoren per toestel zal le
veren met bijbehorende systemen. Daarnaast
zal Honeywell zorg dragen voor de avionica, be
sturingssystemen en turbogenerator. De uit
koolstofvezels op te bouwen beHa krijgt een
spanwijdte van 17,37 m, wordt 14,68 m lang
en 4,54 m hoog. Het zogenoemde Triple box
Wing ontwerp krijgt een vliegbereik van 1.000
nm (1.850 km) en zal plaats gaan bieden aan
achttien inzittenden. als alle plannen hun be
slag krijgen, zal de beHa in 2024 voor het eerst
vliegen. Daarna wil faradair tussen 2026 en
2030 jaarlijks zestig vliegtuigen produceren. Van
deze 300 toestellen zullen er 150 als blusvlieg
tuig worden uitgevoerd, Daarnaast zullen vijftig
vrachtvliegtuigen worden gebouwd, 75 een
passengertocargo configuratie krijgen en nog
eens 25 voor demonstratietaken. De toestellen
zullen vooreerst niet te koop worden aangebo
den, maar via leasecontracten aan derden wor
den verstrekt. De ontwikkeling, certificering en
bouw van de eerste zestig vliegtuigen vergen
een investering van 1,3 miljard euro. n
elBit systems
elbit Systems wordt de komende twintig jaar
verantwoordelijk voor zowel de training van
Griekse piloten als de beschikbaarheid en het
onderhoud van Griekse militaire trainingsvlieg
tuigen. Dit zijn de Griekse en israëlische minis
teries van Defensie met elkaar overeengeko
men. elbit zal met het oog daarop tien Leonar
do M346 (Lavi) advanced jet trainers aan
schaffen, de al aanwezige beech T6 turbo
props onderhouden alsmede de erbij beho
rende simulators. n
elBe FluGzeuGWeRKe
De elbe flugzeugwerke GmbH (efW) is op de Duitse regionale luchthaven rothenburg een proef
begonnen met het ontmantelen van een uitgefaseerde a320. efW wil op deze manier ervaring
opdoen met recycling en ziet in rothenburg een ideale testplek vanwege de lange landingsbaan,
de aanwezigheid van een grote hangar en de mogelijkheid er tot 27 vliegtuigen te kunnen stallen.
efW werkt hier nauw samen met onder meer het Nederlandse aPOC aviation dat de a320 van
een amerikaanse luchtvaartmaatschappij kocht. Volgens efW kan van een leeg 47 ton wegende
a320 ongeveer een derde niet worden gerecycled. Het bedrijf ziet marktkansen omdat volgens de
iaTa de komende tien jaar ongeveer 11.000 vliegtuigen voor ontmanteling in aanmerking komen.
efW leverde kort na de jaarwisseling ook de eerste van drie voor Titan airways bestemde a321
P2f vrachtvliegtuigen af. n
ehanG 216
Het Oostenrijkse bedrijf faCC mag van austro
Control testvluchten uit gaan voeren met de
elektromotoraangedreven eHang 216. De
goedkeuring werd verleend nadat faCC onder
toezicht van de aan deze dienst verbonden
Oostenrijkse ambtenaren na meerdere sys
teemchecks een eerste testvlucht uitvoerde. n
aiRhuB PRemium
airHub Premium heeft een Da42Vi en twee
Da40NG trainingsvliegtuigen in ontvangst genomen.
Ook werd door de vliegopleider een Convertible
Da40/42 MCC fNPT ii simulator opgehaald. De Li
touwse vliegopleider wil hiermee in april 2021 haar
trainingsaanbod uitbreiden naar een aTPL integrated
trainingsprogramma (inclusief ab initio training). Studenten die hier deze aTPLopleiding full
time of via distance learning binnen twee jaar afronden, kunnen vervolgens aan de slag als
first Officer in een van de dertien airbussen tellende GetJetvloot (a319, a320 en a330).
Door gebruik te maken van de Diamondsimulator kan ook aan de invulling van de Multi
Crew Coordination (MCC) gedeeltelijk gestalte worden gegeven. n
VijFhondeRdste da40 nG
bij Diamond aircraft is de vijfhonderdste Da40
NG van de band gerold. De typevariant werd in
april 2010 gecertificeerd en wordt aangedreven
door een 168 pk sterke austro ae300 diesel
motor. De meest recente varianten worden ge
leverd met Garmin G1000 NXi glass cockpit en
zijn in trek bij zowel privépiloten als vliegscho
len. Sinds de eerste vlucht op 5 november
1997 zijn meer dan 2.000 Da40varianten geleverd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 19-01-21 11:27