Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2021 11
aiRBus helicoPteRs
daheR KodiaK
Daher en het amerikaanse Himalay hebben
een aanbod ontwikkeld waarbij kopers van
een Kodiak 100 turboprop tevens een ge
restaureerde Land rover Defender 110 tege
moet kunnen zien. De Kodiak zal met het
oog daarop uitgevoerd worden in Himalaya
uitmonstering. Na het aftikken van drie mil
joen dollar krijgen kopers tevens een trip
aangeboden naar het nieuwe Himalaya expe
rience Center in alpine, Wyoming. Daar wacht
hen onder meer een ultieme ‘backcountry
guiding’ met sneeuwmobielen en sneeuwfi et
sen… n
BomBaRdieR
een onbekend gebleven klant heeft kort voor de kerstdagen
van 2020 tien Challenger 350 zakenjets besteld bij bombar
dier. De fabrikant leverde medio juli 2020 de driehonderd
vijftigste Challenger 350 af. Met de 349 eerder geleverde
toestellen was op dat moment meer dan 648.000 uur ge
vlogen en werden ruim 383.000 landingen uitgevoerd. De
in 2013 aangekondigde en sinds 2014 leverbare Challenger
350 is afgeleid van de Challenger 300. Het vernieuwde toe
stel heeft twee Honeywell HTf7350 turbofans die elk 32.57 kN leveren. Het vliegbereik ligt rond
de 3.200 nm (5.926 km). n
aRj21-700
De China everbright Group heeft bij de Com
mercial aircraft Corporation of China (COMaC)
dertig arJ21700 regionale verkeersvliegtuigen
besteld. Ook werd een optie genomen op nog
eens dertig vliegtuigen van dit type. De vlieg
tuigen zullen via aViC Leasing worden ver
huurd aan TransNusa uit indonesië. De leverin
gen moeten in 2026 zijn voltooid. TransNusa
vliegt momenteel met zeven aTr72600’s en
een bae 146100 die bij Nordic aviation Capi
tal worden gehuurd. Daarnaast beschikt de
maatschappij over een eigen bae 146. ever
bright is onderdeel van China aircraft Leasing
(CaLC) dat momenteel 137 vliegtuigen ver
huurt. Tot 2026 worden nog eens 254 vlieg
tuigen aan het portfolio toegevoegd. COMaC
leverde in 2020 in totaal 24 arJ21’s af tegen
22 in de periode 20152019. n
h160
airbus Helicopters heeft twee tweemotorige
H160 helikopters verkocht aan de franse opera
tor Héliunion. De vloot van de operator telt mo
menteel veertig helikopters waaronder twintig eu
rocopter/airbusvarianten van het type H145,
H225 en aS 365 N3 Dauphin. Ook wordt gevlo
gen met de Sikorsky S76++ en aW139’s. Deze worden wereldwijd ingezet voor diverse civie
le en militaire opdrachtgevers. n
h145
Drf Luftrettung heeft de eerste van vijftien
nieuwe H145 helikopters in ontvangst geno
men. De helikopters werden in 2019 be
steld. Gelijktijdig werd toen getekend voor
drie H135varianten. Ook werd besloten
twintig H145’s waarmee toen al gevlogen
werd uit te rusten met het nieuwe vijfbladi
ge rotorsysteem. Daarnaast zouden alle
Drfhelikopters voor een periode van acht
jaar onderhouden worden onder het Hcare
programma. n
aGW
De european union aviation Safety agency (eaSa) heeft voor de H135 helikopter een alter
nate Gross Weight (aGW) certifi caat afgegeven. Hierdoor kan de helikopter tot 120 kg meer
gewicht meenemen dan de standaard 2.835 kg MTOM. Dit aGW vertaalt zich niet alleen in
een grotere nuttige lading, maar ook in een groter vliegbereik dat met 139 km toe kan ne
men tot 742 km of veertig minuten extra vliegen onder standaardomstandigheden. Het aGW
is als optie beschikbaar voor alle met een ifr Helionix cockpit uitgeruste H135’s die recent
ook werd gecertifi ceerd voor ‘single pilot operations’. n
h135
De Oostenrijkse luchtambulanceoperator ÖaMTC air
rescue heeft vijf H135’s besteld die vanaf 2022 gele
verd moeten worden. ÖaMTC air rescue vliegt al met
28 H135’s vanaf zeventien permanente en vier winter
locaties, waarbij dagelijks gemiddeld 52 keer wordt uit
gerukt wat resulteert in 20.000 missies per jaar. De
nieuwe H135’s krijgen een Helionixcockpit en voorzie
ningen voor het installeren van nachtzichtapparatuur. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 19-01-21 11:27