Pagina 75 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2013 75
door: Harro ranter, tHe aviation Safety network
Datum 30 januari 2012
Type (reg. nr.) Antonov 28 (9Q-CUN)
Maatschappij TRACEP-Congo Aviation
Slachtoffers (inzittenden) 3(5)
Plaats Namoya, Democratische Republiek Congo
Het An-28 passagiersvliegtuigje verongelukte op een binnenlandse vlucht van Bu-
kavu naar Namoya. De Russische fabrikant Antonov had al ruim voor het ongeval
aan alle luchtvaartautoriteiten laten weten dat dit vliegtuig al sinds 1993 niet
meer luchtwaardig was.
Datum 28 februari 2012
Type (reg. nr.) Cessna 208B Grand Caravan (PT-PTB)
Maatschappij CTA – Cleiton Taxi Aéreo
Slachtoffers (inzittenden) 1(1)
Plaats Manaus-Aeroclube de Flores Airport, Brazilië
De Cessna Grand Caravan moest worden overgevlogen van het vliegveld Aero-
clube de Flores in de Braziliaanse stad Manaus naar de internationale luchtha-
ven. Een afstand van hemelsbreed vijf kilometer. Bij de start won de Caravan niet
genoeg hoogte en raakte een lantaarnpaal, kort voorbij het einde van de baan.
Het vliegtuig kwam vervolgens tussen de bomen terecht. De vlieger kwam om.
Datum 15 maart 2012
Type (reg. nr.) Convair CV-340 (N153JR)
Maatschappij Jet One Express
Slachtoffers (inzittenden) 2(2)
Plaats San Juan-Luis Muñoz Marín International Air-
port (SJU), Puerto Rico
Een 59 jaar oude Convair CV-340
steeg op van het internationale
vliegveld van San Juan op het ei-
land Puerto Rico. Het vliegtuig was
volgeladen met brood, bestemd
voor Sint Maarten. Kort na de start
ontstonden er motorproblemen. De
bemanning probeerde terug te ke-
ren naar het vliegveld en vroeg toe-
stemming aan de verkeersleider om
in tegenovergestelde richting op de
startbaan te mogen landen. Dit verzoek werd goedgekeurd. Kort voor de baan ver-
loren de vliegers controle over het toestel en kwam het neer in een lagune.
Datum 2 april 2012
Type (reg. nr.) ATR-72-201 (VP-BYZ)
Maatschappij UTAir
Slachtoffers (inzittenden) 33(43)
Plaats nabij Tyumen Airport (TJM), Rusland
Een ATR-72 van de Russische lucht-
vaartmaatschappij UTAir steeg rond
half acht op van Tyumen Airport
voor de ochtendvlucht naar Surgut.
Het vliegtuig klom naar een hoogte
van 210 meter en begon plotseling
te schommelen. Het helde eerst 35
graden naar links en vervolgens 50
graden naar rechts. De machine
verloor hoogte en sloeg ruim twee
kilometer voorbij de startbaan te-
gen een besneeuwd weiland.
Slechts tien van de 43 inzittenden overleefden de crash. Onderzoekers consta-
teerden dat het vliegtuig de hele nacht bij vrieskou had buitengestaan. Voor
vertrek verzuimde de bemanning om de vleugels en romp te ontijzen.
Datum 20 april 2012
Type (reg. nr.) Boeing 737-236 (AP-BKC)
Maatschappij Bhoja Airlines
Slachtoffers (inzittenden) 127(127)
Plaats Islamabad-Benazir Bhutto International Airport
(ISB), Pakistan
De Pakistaanse maatschappij Bhoja Airlines startte in 2012 met het uitvoeren van
binnenlandse vluchten vanaf thuisbasis Karachi. Op 20 april werd de route van
Karachi naar Islamabad geopend. Bij de eindnadering kwam het vliegtuig in een
zware onweersstorm terecht. Het raakte de grond ongeveer drie kilometer voor
de baan. Het vliegtuig brak in stukken uiteen en vatte vlam. Alle 127 inzittenden
kwamen om.
Datum 21 april 2012
Type (reg. nr.) Curtiss C-46F Commando (CP-1319)
Maatschappij SkyTeam
Slachtoffers (inzittenden) 3(4)
Plaats Santa Cruz-Viru Viru International Airport (VVI),
Bolivia
Het 67 jaar oude vrachtvliegtuig kwam kort na de start van Santa Cruz in de
problemen. De C-46 keerde terug maar moest een doorstart maken. Hierbij
verloor de vlieger controle over de kist, met als gevolg dat het 200 meter voor-
bij de baan de grond raakte.
Datum 9 mei 2012
Type (reg. nr.) Sukhoi Superjet 100-95B (97004)
Maatschappij Sukhoi Civil Aircraft Company
Slachtoffers (inzittenden) 45(45)
Plaats nabij Jakarta, Indonesië
In mei 2012 maakte de
Russische vliegtuigbou-
wer Sukhoi een tour
door Azië om klanten te
winnen voor het nieu-
we passagiersvliegtuig
van Sukhoi, de Superjet
100. Diverse landen
werden aangedaan om
demonstratievluchten
te maken voor geïnte-
resseerde luchtvaart-
maatschappijen. In In-
donesië stonden twee
demonstratievluchten
gepland die vanaf de luchtmachtbasis van Jakarta zouden vertrekken.
Om 14:21 steeg de Superjet op van Halim Air Base. Aan boord bevonden zich
37 journalisten en vertegenwoordigers van Indonesische luchtvaartmaatschappij-
en.
Een IFR-vluchtplan was ingediend voor een vlucht van 30 minuten richting het
zuiden, tot 20 NM van de Halim VOR en weer terug.
Toen de vlucht wilde omkeren, werd direct toestemming aan de verkeersleider ge-
vraagd om te mogen dalen van 10.000 naar 6.000 voet. Wat de bemanning niet
wist, was dat ze boven bergachtig gebied vlogen met een Minimum Sector Altitude
van 6.900 voet. Ze hadden geen kaarten bij zich van het gebied rond Jakarta.
Niettemin gaf de verkeersleider toch toestemming om te dalen. Tijdens de bocht
werd de bemanning wat afgeleid door een gesprek in de cockpit met een van de
mogelijke klanten.
Tijdens de daling ging de TAWS af. Een synthetische stem riep ‘Terrain – Pull up’,
gevolgd door zes keer ‘Avoid terrain’. Hierop schakelde de piloot de TAWS uit,
want hij nam aan dat het een valse waarschuwing was.
24 seconden na de eerste waarschuwing sloeg het vliegtuig te pletter tegen een
steile rotswand van Mount Salak. Alle 45 inzittenden kwamen om.
Het staartstuk van de ATR-72 van
UTAir. (foto: Ministry of emergency
Situations)
Convair CV-340 N153JR op Sint Maar-
ten. (foto: brian t richards)
De SSJ100-95 tijdens de pusback kort voor de fa-
tale vlucht. (foto: Sergey dolya)
74-77_Jaaroverzicht Ongevallen.indd 75 16-01-13 08:27