Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2013

Turbulentie
KRO’s reporter heeft gezien, zal op zijn minst de wenk-
brauwen optrekken.
Ik hoorde precies hetzelfde geluid dat je bij vrijwel elke
andere luchtvaartmaatschappij tegenkomt: “De baas wil
dat ik met zo min mogelijk brandstof vlieg, maar als vlie-
ger wil ik dat zelf kunnen bepalen.” Het is een achterhaal-
de discussie. De vliegplannen en andere gegevens zijn
zo betrouwbaar, dat je alleen bij extreme weersomstan-
digheden extra hoeft te tanken.
Wat natuurlijk wel een punt is, is dat de vliegers zich zo
geïntimideerd voelen dat ze zich bijvoorbeeld niet bij een
vakbond kunnen aansluiten. Er zijn zulke vreemde con-
structies bedacht, waarbij iedere vlieger zijn of haar eigen
bedrijf moet oprichten en zichzelf dan aan Ryanair kan
verhuren. Zonder enige garantie natuurlijk. En als je een
keertje ziek bent, krijg je geen cent. Zoiets kan natuurlijk
enorme turbulentie in het leven van deze collega’s ver-
oorzaken.
Ten slotte organiseerden de Europese vliegersvakbonden
op 22 januari 2013 in heel Europa de ‘walk out for safe-
ty’ waarbij piloten demonstreerden tegen de nieuwe
werk- en rusttijdenregeling van de EASA. Turbulentie
heeft vele verschijningen en ik ben er nog niet helemaal
uit welke soort heftiger is. Die in de lucht of toch die op
het land.
Vlakbij de Zwitserse grens hield de turbulentie net zo
plotseling op als het begonnen was. De wolken losten
op en een vrolijk zonnetje bescheen de Seneca tijdens
de rustige nadering. Bij het uitstappen van de vier pas-
sagiers verontschuldigde ik me voor de heftige turbu-
lentie tijdens de vlucht. Hun reactie was verrassend:
“Voor ons was dit een lachertje. Ga maar eens een
keertje met ons mee de zee op. Met een beetje wind
gaat het schip meters omhoog en omlaag. Je kunt el-
kaar totaal niet verstaan vanwege het lawaai. Alles piept
en kraakt als de mast van links naar rechts slingert. Je
bent alleen nog maar bezig met overleven. Dat is pas
turbulentie!”
Aan het begin van de vlucht scheen de zon nog. Dat
was nu wel even anders. Alles om ons heen was donker-
grijs geworden. Regen kletterde tegen de cockpitramen
en het kleine tweemotorige vliegtuig stuiterde op en neer
in de wolken. Op de radar van de Piper Seneca was niets
te zien. Of wist ik misschien niet hoe het apparaat werkte?
Twee weken eerder had ik mijn meermotorige examen in
ditzelfde vliegtuig gedaan en kort daarna vroeg een vage
via-viakennis of ik hem en zijn drie zeilmaatjes naar Zwit-
serland kon vliegen. Aangezien het woordje nee in die
periode zeker niet in mijn woordenboek stond, zaten we
nu met zijn vijven in deze vliegende stuiterbal.
Ik had wel eens eerder turbulentie meegemaakt, maar dit
ging veel verder dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.
De automatische piloot was al uitgeschakeld omdat die
de strijd met de elementen dreigde te verliezen. Terwijl ik
het vliegtuig de ruimte gaf om stampend en rollend door
de donkergrijze wolkenprut te boren, keek ik af en toe
over mijn schouder naar de linkervleugel. Eerlijk gezegd
was ik er niet gerust op dat de vleugels het zouden hou-
den. Alles aan de kist schudde met een enorm geweld
heen en weer. Hoeveel meer kunnen we nog hebben?
Ondertussen leken de vier zeilers het achterin wel gezel-
lig te hebben, of leek dat maar zo?
Iedere vlieger krijgt er wel eens mee te maken en als je
van de eerste schrik bekomen bent, kom je er al gauw
achter dat turbulentie in de meeste gevallen weinig ge-
vaar oplevert. Als je maar uit de buurt van onweerswol-
ken blijft! De verticale luchtstromen en daarmee gepaard
gaande turbulentie die je hierin kunt tegenkomen, gaan
de houdbaarheid van de meeste vliegtuigen meestal ver
te boven. Gelukkig helpt de weerradar.
Op de grond hadden we de afgelopen weken ook nogal
wat last van turbulentie. Naast de oorverdovende stilte
die de meeste jonge werkeloze vliegers na hun opleiding
is overvallen, bevinden sommige van hun schijnbaar ge-
lukkiger collega’s die wel een baan gevonden hebben,
zich ook in slecht weer. Wie de turbulente uitzending van
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
Door: Jan CoChereT
lining-up
PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2013 7
Hoeveel
meer kunnen
we nog
hebben?
07_Lining up.indd 7 15-01-13 09:29