PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2013 51
het zicht alsof iemand de gordijnen open
schoof, en daar lag schuin links de 19 van
Auxerre met zijn fraaie 1.600 m voor ons. Op
de grond een uitgebreide inspectie: een klein
metalen plaatje van de luchtschroef was ver-
dwenen! Opeens lag Nordhorn héél ver weg.
Vervanging?
Bourgogne Air Service (B.A.S.) keek zorgelijk.
Een nieuwe prop was nodig. Een geweldig aar-
dige Franse sportvlieger regelde een huurauto
en hotelletje. We belden met de EVRA propel-
lerfabriek in Creil bij Parijs voor een alternatieve
prop. Richard Evra had een inruiler voor een
Robin ATL met Form 1 liggen! Konden we gra-
tis ophalen, mits we bij hem natuurlijk een
nieuwe bestelden. Eerst zoonlief maar eens
weggeholpen. Hij moest ‘s maandags weer
werken. Vervolgens de leenprop opgehaald bij
de propellerfabriek, een soort schuurtje tegen-
over de Hurel Dubois poortwachter op basis
Creil.
B.A.S. ging die maandag de EVRA prop
monteren, maar de bouten bleken te kort.
Uitgebreid overleg. De Robin-fabriek infor-
meerde ons dat voor de EVRA prop iets
kortere bouten toegepast worden dan voor
de MT. Ze waren op voorraad. Dus nu met
de huurauto weer naar Dijon. Zes bouten
voor zeven euro plus zeventig euro wegens
spoedlevering!
Na de geslaagde montage dinsdagavond
een korte proefvlucht. Het weer werkte woens-
dags niet echt mee. Een tussenlanding op
Laon om beter weer af te wachten en voorbij
Valenciennes ging het niet. Pas vrijdags met
prachtig zicht via Seppe naar Nordhorn. Een
week onderweg in plaats van de geplande drie
dagen!
EASA AD
De EASA Airworthiness Directive No.:2006-
0345SR1 verscheen 15 januari 2010. Onder
meer de APEX (Robin) ATL met MT prop moet
voor elke vlucht extra zorgvuldig gecontroleerd
worden op de correcte conditie van de me-
taalplaatjes en de kunststof beschermstrip.
Waarvan akte…
door: Piet Ligthart
De Robin ATL had Nordhorn als thuisbasis. Het toestel is in oktober 2012 verkocht.
De tijdelijke EVRA prop is gemonteerd. Deze wordt afgewerkt met een polyesterlaag. Dit maakt de pro-
peller minder kwetsbaar (lesbedrijf, gebruik op grasvelden), maar deze kan niet overhauld worden.
50-51_Propeller Pech.indd 51 15-01-13 09:42