PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2013 37
tuurlijk de N007-S-800 SBI-16 Zaslon-radar
die tot 200 km ver kan ‘zien’, en daarbij tot
tien doelwitten van minimaal 1,5 meter groot-
te kan opsporen, ook al bevinden die zich op
verschillende hoogten. Door koppeling met de
Argon-15-missiecomputer kan de Zaslon tege-
lijkertijd de strijd aangaan met vier van deze
doelwitten. Ook een Type 8 TP infrarood
zoek- en tracksensor (die zich onder de cock-
pit bevindt) is gekoppeld aan de Argon-15
computer.
De communicatieapparatuur omvat uiter-
aard de traditionele UHF- en HF-systemen,
IFF (Identification Friend or Foe) transmit-
ter en transponder. Bovendien hebben de
meeste MiG-31’s ook een APD-518 digitale
lucht-luchtdatalink. Wanneer vier MiG-31’s in
formatie vliegen, is de leider van de formatie
verbonden met het AK-RLDN automatisch
vluchtleidingssysteem op de grond, terwijl de
andere MiG’s digitaal zijn verbonden met de
leider. Door naast elkaar te vliegen, hebben de
MiG’s een radar-sweepzone van ruim 800 km.
De digitale datalink kan ook gebruikt worden
om te communiceren met Antonov An-50
Mainstay AWACS-vliegtuigen.
Bewapening
De bewapening van de MiG-31 bestaat uit een
Gsh-6-23M kanon met een kaliber van 23 mm
dat tot 6.000 granaten per minuut kan afschie-
ten. Daarnaast kan het vliegtuig aan vier op-
hangpunten onder de vleugel Vympel R-33 lan-
geafstandsraketten meevoeren. Die hebben
een vliegbereik van 120 km. De vier raketten
kunnen in één salvo worden afgevuurd, waarna
elke raket zijn individueel doelwit zal aanvallen.
De MiG-31 kan ook twee R-40T raketten voor
de middellange afstand en vier R-60 raketten
voor de korte afstand (lucht-lucht) meevoeren.
MiG-31BM
De MiG-31BM is de meest recente variant
van de MiG-31-familie. Tot op heden werd
een tiental exemplaren afgeleverd aan de
luchtstrijdkrachten, maar tegen 2020 moe-
ten ruim 80 MiG’s een upgrade tot BM-
standaard hebben ondergaan. De nieuwe
MiG-31BM is in staat om R-37M en R-77M
lucht-luchtraketten mee te voeren. De Zas-
lon-radar is nog verder gemoderniseerd en
kan ultrasnelle doelwitten (tot Mach 6) op-
sporen op een afstand van 320 km. Zo
moet het mogelijk zijn vijandelijke kruisra-
ketten te onderscheppen. Bovendien levert
de radar beelden in hogere resolutie. De
nieuwe cockpitlay-out is onder meer voor-
zien van een HUD (Head Up Display) en
een groot kleurenscherm waarop de tacti-
sche situatie van het vliegtuig wordt weer-
gegeven.
door: Jozef Mols – foto’s: raC MiG
Cockpit (links) en de werkplek van de radaroperator/schutter in de eerste generatie MiG-31’s.
34-37_MiG-31 BM.indd 37 15-01-13 09:39