PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 69
Deze trailer werd opengereten door een van de propellers.
voor het laatste deel van de vlucht naar Toledo.
De Convair klimt naar een kruishoogte van 7.000 voet. Na ruim twee
uur vliegen, om 02:25 uur lokale tijd, meldt de bemanning zich bij de
verkeersleider van Toledo Tower.
Ze krijgen instructies om te dalen naar 3.000 voet. En acht minuten later
krijgen ze van Toledo Tower door om te dalen naar 2.100 voet.
NADERING
Om 02:35 uur geeft de bemanning via de radio door dat ze een wijde
base leg zullen vliegen, waarna de verkeersleider toestemming geeft
voor een visuele nadering van baan 25.
Een minuut later krijgt de Convair toestemming om te landen.
Om 02:38 uur is het vliegtuig ingedraaid voor de eindnadering. Lang-
zaam daalt de Convair richting de baandrempel.
Plots verliest het toestel hoogte en op iets meer dan een kilometer voor
de baan raakt het vliegtuig boomtoppen. Onder een dwarshellingshoek
van ongeveer twintig graden raakt de vleugel op zeventien meter hoogte
de toppen van bomen in een bebost gebied.
Het vliegtuig zakt door en raakt de grond, net buiten het bos. Het trekt
een spoor naar een parkeerplaats van een vrachtwagenbedrijf. De pro-
pellers rijten een trailer helemaal open, terwijl het vliegtuig om de as
draait en tot stilstand komt. Door de botsing met de verschillende trucks
en trailers is de Convair helemaal in stukken uiteengebroken. De vrijge-
komen brandstof vat vlam en het vuur vernielt het grootste deel van het
wrak. Alleen het staartstuk blijft nog overeind.
OORZAAK
De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) stelt een
onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. Uit gedetailleerd onder-
zoek van de motoren en de inslagpunten van de propellers op de onge-
valsplek stelt de NTSB vast dat beide Pratt & Whitney-motoren vermogen
leverden tijdens de crash. Omdat de Convair niet beschikte over een
cockpitvoicerecorder en vluchtrecorder, moet de NTSB de radardata van
de verkeersleiding onderzoeken. Hieruit wordt geconcludeerd dat de
snelheid vlak voor de crash terugliep naar 70 tot 75 knopen. De over-
treksnelheid in landingsconfiguratie bedraagt voor de Convair CV-440
ongeveer 75 knopen. Het toestel is dus vermoedelijk vlak voor de lan-
ding in een stall terechtgekomen. Vermoeidheid van de vliegers vanwe-
ge hun nachtschema heeft mogelijk een rol gespeeld. Beide beman-
ningsleden kwamen om.
HET VLIEGTUIG
Type Convair CV-440
Registratie N24DR
Constructienummer 393
Eerste vlucht 1957
Motoren 2 x P&WR-2800-52W stermotoren
DE BEMANNING
Gezagvoerder 72 jaar
Vliegervaring 8.000 uur
Op type onbekend
Copiloot 69 jaar
Vliegervaring 11.287 uur
Op type onbekend
Bron: NTSB DCA19LA134De Convair crashte op een parkeerplaats voor trucks.
66-67-68-69_ongevallenanalyse-2.indd 69 15-11-2022 10:46