68 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
ONGEVALSANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Beeld: NTSB
Ongevalsplek ten opzichte van de landingsbaan.
bewust en dacht ‘binnen de lijntjes te kleuren’ door alleen vracht te vlie-
gen voor de auto-industrie en met het vervoer van materiaal voor de
olieboor-industrie.
Die verklaring accepteert het ministerie niet en Ferreteria krijgt een boete
van 10.000 dollar plus 10.000 dollar voorwaardelijk.
VRACHT
Ferreteria blijft actief met de 62 jaar oude Convair met registratie
N24DR. Het toestel wordt in 2019 nog steeds gebruikt om vracht te ver-
voeren, zij het mondjesmaat. Tot voor de ongevalsvlucht werden dat jaar
zes vrachtchartertrips uitgevoerd en vier trainingsvluchten.
In september staat weer een vrachtvlucht op het programma. Ferreteria
wordt gecharterd om auto-onderdelen te vervoeren. Om precies te zijn
moeten er pallets met kabelbomen voor auto’s worden overgevlogen
naar de fabriek in Toledo, Ohio, waar onder ander de Jeep Wrangler
wordt gebouwd.
In de avond van de 11e september 2019 vertrekt het toestel met twee
bemanningsleden van de thuisbasis in Laredo, Texas. Om 22:10 uur
wordt een tussenlanding gemaakt op Millington-Memphis Airport in de
staat Tennessee. Er wordt getankt en om 23:14 uur vertrekt het toestel
De Convair crashte op een parkeerplaats voor trucks.
66-67-68-69_ongevallenanalyse-2.indd 68 15-11-2022 10:46