PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 67
Twaalf jaar en 27.600 vlieguren later verkoopt SAS het toestel aan het
Zweedse Linjeflyg.
Daar doet de Convair als SE-CCV dienst tot 1973. Dan keert het vliegtuig
terug naar Noord-Amerika. Eerst voo...
Twaalf jaar en 27.600 vlieguren later verkoopt SAS het toestel aan het
Zweedse Linjeflyg.
Daar doet de Convair als SE-CCV dienst tot 1973. Dan keert het vliegtuig
terug naar Noord-Amerika. Eerst voor vier jaar in Canada bij Great Lakes
Airlines en vervolgens als N24DR in de Verenigde Staten.
FERRETERIA
De Convair komt na wat omzwervingen in 1996 terecht bij Ferreteria e
Implementos San Francisco. Ferreteria e Implementos is Spaans en be-
tekent zoveel als ‘ijzerwaren en gereedschap’. Deze onderneming heeft
een FAA-licentie onder Part 125. De regelgeving van Part 125 heeft be-
trekking op ondernemingen die met vliegtuigen vliegen met een capaci-
teit van twintig of meer stoelen of die zesduizend pond vracht mee kun-
nen nemen. Een belangrijk kenmerk van deze licentie is dat er alleen
vluchten voor de eigen onderneming mee gevlogen mogen worden.
Geen charters dus bijvoorbeeld, of andere vluchten in opdracht.
In 2004, wanneer Ferreteria enkele CV-440’s en een NAMC YS-11 in
dienst heeft, komt het op de radar van het Amerikaanse ministerie van
Transport. Ontdekt wordt dat Ferreteria sinds 2003 tegen betaling vracht
heeft vervoerd voor andere bedrijven. Het bedrijf is zich van geen kwaad