PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 65
DE TUPOLEV PS-9 IN HET
KORT
Bemanning 2
Passagiers 9
Motoren 2 x Mikulin M-17
Lengte 17 m
Spanwijdte 23,72 m
Startgewicht 6.200 kg
Kruissnelheid 200 km/h
Maximumsnelheid 215 km/h
Plafond 5.100 m
Bereik 700 km
Een toestel wordt aan het publiek getoond.
operationele afdeling was). Eind 1934 had Aeroflot 46 ANT-9’s in dienst
in de regio Moskou, Centraal-Azië (Tashkent), West-Siberië (Novosi-
birsk), Transkaukasië (Tbilisi) en Kazachstan (Alma Ata). Een jaar later
was het aantal ANT-9’s gegroeid tot 48. De metalen constructie en de
beplating van aluminium golfplaat van de PS-9 vormden een uitsteken-
de bescherming tegen de klimatologische condities in de bergachtige re-
gionen van Centraal-Azië.
In oktober 1937 werd de aanduiding ANT-9 veranderd in PS-9 na de ar-
restatie van Tupolev, die tot ‘persona non-grata’ werd verklaard. Begin
1940 had Aeroflot nog steeds 45 PS-9’s in haar inventaris, maar dat
aantal slonk snel en aan het eind van 1941 waren er nog maar zestien
over. Sommige toestellen maakten een tijd lang deel uit van de vloot
van Deruluft (Deutsch-Russische Luftverkehrs A.G.) op de dienst Mos-
kou-Berlijn. Op 6 december 1936 verongelukte een van de Deruluft-
vliegtuigen. Deze ANT-9, de CCCP-C31, crashte bij Moskou door een
vliegerfout. Daarbij kwamen veertien mensen om.
OORLOGEN
Tijdens de Tweede Wereldoorlog (in Rusland genaamd: ‘de Grote Patri-
ottische Oorlog’) bleef de PS-9 dienstdoen tot het einde van de strijd.
Tijdens de Winteroorlog met Finland in 1939-1940 opereerden PS-9’s
als ambulances voor het evacueren van gewonde soldaten. Tijdens de
oorlog met Duitsland werd de PS-9 gebruikt als ambulance en voor al-
gemene transporttaken aan de fronten van Belgorod, Stalingrad, Kursk
en aan de Noord-Kaukasische fronten.
Het prototype van de ANT-9 trok veel
publiek tijdens speciale vluchten.
De ANT-9 werd ook gebruikt voor parachutevluchten.
EEN RUSSISCH ICOON
Andrei Nikolayevich Tupolev
werd geboren op 29 oktober
1888 in het dorpje Pustomazovo.
In 1909 begon hij aerodynamica
te studeren bij de Russische pio-
nier Nikolay Zhukovski en werd
hij vrijwilliger bij een luchtvaart-
werkplaats, die werd geleid door
Zhukovski. Van 1929 tot zijn
dood in 1972 was hij een lei-
dend figuur bij TsAGI. In 1937
ging hij op verdenking van sabo-
tage en spionage voor enkele ja-
ren de cel in, maar hij werd later in ere hersteld. Gedurende vijftig
jaar ontwierp, of had hij de supervisie over ontwerpen van meer
dan honderd civiele en militaire vliegtuigtypes in de Sovjet-Unie.
Sommige van zijn vliegtuigen waren goed voor 78 wereldrecords.
Er zijn uiteenlopende schattingen over het aantal ANT-9’s dat is ge-
bouwd. Het meest waarschijnlijke aantal is 94. De laatste tien PS-9’s
werden afgeschreven of gingen verloren in 1944.
62-63-64-65_antonovant-9.indd 65 15-11-2022 10:45