PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 63
Op 27 oktober 1927 gaf de Sovjet-overheid aan TsAGI (Centraal Aero-
hydrodynamisch Instituut te Moskou) een specificatie uit voor een
passagiersvliegtuig. Tupolev en zijn team begonnen meteen met het
ontwerpen van de ANT-9. De aanduiding ANT stond voor Andrei Niko-
layevich Tupolev (en heeft dus niets te maken met die andere Sovjet-
bouwer: ‘Antonov’). Tegenwoordig worden de Tupolev-vliegtuigen aan-
geduid met Tu-.
Tupolev en zijn team kozen voor een tweemotorige hoogdekker met
drie motoren, zoals dat gebruikelijk was in de jaren twintig van de vori-
ge eeuw. Voorbeelden zijn de populaire Fokker F.7B-3m en de Ameri-
kaanse geheel metalen kopie daarvan door Ford. De constructie van
de ANT-9 was gedeeltelijk gebaseerd op het geheel metalen concept
van de Duitse luchtvaartpionier Hugo Junkers. In het ontwerpteam van
Tupolev komen we een aantal namen tegen van ingenieurs die later
met hun eigen ontwerpen wereldberoemd zouden worden. A.A. Ar-
khangelsky was verantwoordelijk voor de romp, V.M. Petlyakov voor de
vleugel, A.I. Putilov voor het landingsgestel, N.S. Neksarov voor de
staartvlakken en B.M. Kondorsky voor de algemene lay-out. N.I. Petrov
was belast met de constructie van het prototype en het voorbereiden
van de serieproductie, en de gebroeders Pogosski waren verantwoor-
delijk voor de ophanging van de motoren.
PROTOTYPE
In april 1929 was het prototype met drie Franse Gnome-Rhône Titan
5Va-stermotoren klaar. Het kon op 1 mei op het Rode plein aan het
volk worden getoond als symbool van de prestaties van de jonge Sov-
jetindustrie. Het werd gefinancierd door de Sovjetluchtmacht, Dobrolet
Bijschrift
??
? ?
??
??
62-63-64-65_antonovant-9.indd 63 15-11-2022 10:45