Pagina 59 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 59
De goedkeuring is bijna wereldwijd. Zowel de Amerikaanse FAA, de Britse
CAA, de Europese EASA en ook de luchtvaartautoriteit van Canada gaven
deze upgrade hun zegen. In het verlengde hiervan worden alle nieuwe
M600/SLS-varianten in 2022 vanaf serienummer 198 uitgerust met een
licht aangepast landingsgestel. Alle tussen 2016 en 2021 geleverde
M600-varianten met vijfbladige propellers hebben ook de mogelijkheid
deze aanpassing te laten doorvoeren.
De primaire componenten van de kit omvatten een licht herontworpen
neusvork en schaarverbinding om oneffenheden op onverharde velden
op te vangen. Ook wordt een kleine uitsparing in de neustandwielplaat
aangebracht waardoor het neuswiel goed kan worden ingetrokken.
SOFTWARE UPGRADE
Kort daarvoor werd ook een upgrade van de Garmin-software in de een-
motorige turboprop doorgevoerd. De bijgewerkte software omvat onder
meer verbeteringen aan het synthetische zichtsysteem, weerradar, naviga-
tie, vluchtplanning, checklists en SafeTaxi. Bovendien biedt het systeem nu
een geavanceerd databasebeheer.
Een van de belangrijkste toevoegingen is de nieuwe 3D SafeTaxi. Daar-
mee wordt het situationeel bewustzijn op de grond uitgebreid dankzij een
geavanceerde 3D-weergave van een luchthaven, inclusief luchthavenmar-
keringen, gebouwen en andere positiemarkeringen. De positie van het
toestel kan daarbij in 3D worden getoond, waarbij het van boven en van
achteren wordt weergegeven. Nieuw in het systeem is de routebegelei-
ding van taxibanen door zowel grafische als tekstuele informatie te ver-
strekken. Dit ter ondersteuning van de piloot op zelfs de meest complexe
luchthavens. Een taxibaanroute wordt ingevoerd via het taxibaanselectie-
scherm, waarna het systeem de vliegtuigpositie gebruikt om de route op
het display weer te geven.
Het toestel is verder uitgerust met een zogenoemd HALO Safety System
en het daaraan gekoppelde Garmin Autoland-systeem. Dit revolutionaire
systeem ondersteunt digitale technologie die het vliegtuig na een druk op
de knop veilig op de dichtstbijzijnde geschikte luchthaven laat landen in
het geval de piloot niet meer in staat is om het toestel te besturen. Daar-
naast omvat de Garmin G3000 avionica-suite Autothrottle, Emergency
Descent Mode, Electronic Stability Protection, Surface Watch, SafeTaxi en
Connectivity, die ontworpen zijn om de veilige werking van het vliegtuig te
verbeteren.
De PA-46-600TP Meridian (M600/SLS) heeft zes zitplaatsen en wordt
aangedreven door een 600 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-42A-turbo-
propmotor. Het vliegtuig heeft een maximale kruissnelheid van 274 kts
(507 km/h) bij een maximaal bereik van 1.658 nm (2.748 km) en een
standaard nuttige lading van 1.089 kg. De fabrikant leverde sinds 2016
ruim tweehonderd M600/SLS-varianten af. Het toestel kostte in 2022 in
basisuitvoering 3,305 miljoen dollar.
Piper Aircraft heeft van meerdere luchtvaartautoriteiten toestemming gekregen om de eenmotorige PA-
46-600TP Meridian M600/SLS-turboprop uit te rusten met een kit waardoor Pipers vlaggenschip ook
mag landen en starten vanaf onverharde velden. De fabrikant speelde daarbij in op ‘talloze verzoeken’
van gebruikers van dit vliegtuig.
HET KAN ALTIJD NOG BETER…
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Piper Aircraft
??
? ?
??
??
59_piperm600sls.indd 59 15-11-2022 10:35